Koppla samman ute och inne för rika möjligheter till undervisning och utforskande i förskolan där barnen lär med hela kroppen och alla sinnen.
Upptäck uterummets fulla potential! Lär dig att se bortom begränsningar kring vad som passar ute eller inne och skapa en rikare undervisning. Få verktyg för att förvandla gården till en levande lärmiljö där ute och inne förenas och ger barnen glädje, rörelse och lärande i autentiska sammanhang.
Om du sätter på dig ”uteglasögonen” och riktar ditt kreativa pedagogiska fokus mot utemiljön kommer du att upptäcka tusentals små gyllene tillfällen. Allt finns där! När vi sår små, små blomfrön lär vi oss om växter men tränar samtidigt finmotorik. När mångfotingen springer iväg över jorden hamnar vi i ett samtal om både matematik och språk.
I uterummet finns enorma möjligheter att lära med hela kroppen och alla sinnen i autentiska miljöer och sammanhang. Under kursen får du lära dig att se bortom begränsningar som frusna fingrar, klumpiga galonbyxor och fasta väggar för att hitta mötet mellan ute och inne. Du får verktyg för att skapa en rikare, mångsidig undervisning där fler barn får möjlighet att vara sitt bästa jag, lära och utvecklas.
När vi har fokus på att utveckla undervisningen eller förändra lärmiljöer så tänker många av oss med automatik att vi är inomhus. Utomhus tenderar att bli platsen som erbjuder fri lek och pedagoger som låter barnen vara ifred. Det behöver så klart inte vara fel, men risken är att vi missar spännande undervisningssituationer. Och därmed vårt uppdrag!
Våra utomhusmiljöer ser väldigt olika ut och alla förskolor har olika förutsättningar. Här får du mer insikt i vad en bra gård kan innehålla, hur du kan ta vara på platser i närmiljön samt om och när du behöver tillföra material i utemiljön. Du får också reflektera över om du är olika pedagoger ute och inne och vilka konsekvenser det ger i samspelet med barnen.
... är förskollärare, barnskötare eller rektor och vill utveckla er undervisning utomhus. Du vill upptäcka nya möjligheter på gården, i närmiljön – och i dig själv som pedagog.
Förskollärare, barnskötare och rektorer.
Våra kursledare är utepedagoger med lång erfarenhet av att utveckla undervisningen och lärmiljöerna utomhus. Med stort engagemang ger de konkreta exempel på hur du kan förverkliga hela läroplanen genom utomhuspedagogik – oavsett gårdens storlek, läge och förutsättningar.
Vad händer när barn får växa i takt med naturen? Det här är en berättelse om en barngrupp, en förskola och en trädgård under fyra årstider. Den handlar om det lärande som tar sin början i sinnliga och estetiska upplevelser i naturen, i kroppens möte med maskar, träd och is. Anna Thoresson
Ta vara på det lustfyllda lärande utomhus när du vill stötta språkutvecklingen Förskolan är en viktig arena för språkutveckling. Men hur planerar vi för en språkrik undervisning och lärmiljö ute? Moa Bäversten och Emilia Larsson Samoladas