Tillgänglig skola – specialdidaktik

Hur kan vi skapa undervisning som möter alla elever, oavsett förutsättningar?

Här får du konkreta modeller, verktyg och strategier för att bygga en undervisning där tillgänglighet är en del av vardagen. För när lärmiljön fungerar för alla, fungerar den bättre för varje elev.

Bygg er egen kompetensutvecklingsserie med moduler som matchar era behov – eller boka hela paketet för en gemensam utvecklingsresa mot en mer tillgänglig undervisning. 
 
Kontakta oss för offert, planering och upplägg: 
Lärarfortbildning AB – Sveriges Lärare 
utbildning@lararfortbildning.se 
08-737 68 00 

Målgrupp:

Lärare, elevhälsa och skolledare i alla skolformer.  

Åtta moduler som kan bokas separat eller i kombination med varandra

Modul 1 – NPF i klassrummet 

Skapa struktur, tydlighet och trygghet för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. 

  • Förståelse för olika funktionsförmågor och hur de påverkar lärande 
  • Flickor med NPF – upptäcka, bemöta och stötta 
  • Tydliggörande pedagogik för förutsägbarhet och fokus 
  • Verktyg för arbetsminne, energi och relationsskapande 
  • Strategier för att förebygga och hantera utåtagerande beteenden 

Modul 2 – Små undervisningsgrupper

Bygg inkluderande lärmiljöer där elever med särskilda behov kan delta och lyckas. 

  • Roller och ansvar i arbetslaget 
  • Visuellt stöd på individ- och gruppnivå 
  • Kommunikation som klargör mål, förväntningar och rutiner 
  • Motivation och autonomi – delaktighet utan social press 
  • Samarbete med elevhälsa och vårdnadshavare 

Modul 3 – Språkstörning och språklig tillgänglighet 

Gör språket till en bro, inte ett hinder, för lärande och delaktighet. 

  • Hur språk påverkar lärande och relationer
  • Tydliggörande språk i instruktioner och samtal
  • Stödstrukturer för begrepp, texter och kommunikation
  • Modellering som stöttar tänkande och skrivande
  • Skillnad mellan språkstörning och selektiv mutism 

Modul 4 – Skolfrånvaro och skolnärvaro 

Förstå, förebygg och hantera frånvaro i ett tillgänglighetsperspektiv.

  • Tidiga signaler på skolfrånvaro – vad du ser i klassrummet 
  • Relationsbyggande som främjar närvaro 
  • Undervisningsstrategier för elever med hög frånvaro 
  • Samverkan med vårdnadshavare och elevhälsa 
  • Vägen tillbaka till meningsfull skolgång 

Boktips!
Föreläsarna Sirkka Persson och Max Hjorton är även författare och har skrivit böckerna; Från hemmasittare till återvändare – vägar till skolnärvaro samt Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro. Klicka på bilderna för att läsa mer

Modul 5 – Särskild begåvning 

Skapa undervisning som utmanar, stimulerar och bekräftar. 

  • Differentiering och fördjupning i praktiken
  • Att upptäcka särskild begåvning – bortom prestation
  • Motivation, uttråkning och social sårbarhet
  • En kultur där både stöd och utmaning får plats 

Modul 6 – Samtalsmetoder 

Nå fram till varje elev – genom strukturerade och empatiska samtal. 

  • Samtalsmetoder som skapar tydlighet och trygghet 
  • Förhållningssätt vid samtal med elever i svårigheter 
  • Verktyg för att förklara, förbereda och lösa konflikter 
  • Kommunikation som stärker elevens sociala samspel 

Modul 7 – Tillgänglig undervisning i anpassad skola 

Omsätt principerna för tillgänglighet i anpassad grund- och gymnasieskola. 

  • Undervisning utifrån styrkor – inte begränsningar 
  • Struktur, förutsägbarhet och trygghet i klassrummet 
  • Språk- och kommunikationsstöd (AKK, bildstöd, tecken) 
  • Motivation och relationer i grupper med stora variationer 
  • Gy25 och progression för elever på olika nivåer 

Modul 8 – Förmågecirkeln & livslångt lärande 

Ett konkret verktyg för begriplig, motiverande och relationsstärkande undervisning. 

  • Metoder för att konkretisera mål och synliggöra lärande 
  • Strategier för motivation, trygghet och självkänsla 
  • Verktyg för att utveckla kommunikativa och sociala förmågor 
  • Metoder för att stärka metakognition och självreglering 
  • Praktiska exempel från vardagen i den anpassade skolan