Artikel

Tre tips från läscoachen

I det heterogena klassrummet finns det skillnader i läsförmåga mellan elever med olika bakgrund. Läsförmågan kan påverkas av genetiska faktorer men också av kön och socioekonomiska förutsättningar.

Tecknad kvinna som håller en bok i vänstra handen en nyckel i högra

Läsfrämjande framgångsfaktorer under hela skoldagen

Vilka utmaningar står dina elever inför, kopplat till läsningen? Vi behöver tillsammans lyfta läsningens komplexitet och organisera för en undervisning som leder till att öka likvärdigheten i alla elevers läsförmåga. Maria Björsell ger här tre tips för att skapa en läsande generation.

Tre steg i rätt riktning för att skapa en läsande generation:

  1. Utmana eleverna att läsa varje dag, utifrån eget intresse och på sin nivå.
  2. Uppmuntra eleverna att reflektera över läsupplevelser – använd öppna strategifrågor.
  3. Utforska varandras läsupplevelser, genom boksamtal i bokklubbar.

 

Tips på fortbildning

Stärk läsningen på mellanstadiet, läs mer här

Stärk läsningen på högstadiet, läs mer här