Förskolans rikskonferens 2025
I år tar vi avstamp i det hoppfulla och lekfulla. Lek, kreativitet, innovation och framtidstro, hur tar det plats i förskolans lärandeuppdrag? På Förskolans rikskonferens samlas årligen hundratals förskollärare, barnskötare och rektorer för att tillsammans fylla på med ny kunskap, insikter och byta erfarenheter med varandra.
Malmö 18 nov | Göteborg 26 nov | Stockholm & online 2 dec


Föreläsare
Möt Gunilla Dahlberg, Anna Thoresson, Mia Heikkilä, Gustaf Gredebäck, Louise Messer och Åsa Lernberg

Konferensens innehåll
Förskolan är en plats fylld av lek, kreativitet, upptäckter och lärande. I år fokuserar konferensen på centrala frågor som: Hur kan vi sätta barnen i fokus och skapa en förskola som uppmuntrar deras kreativitet och lärande? Vilket lärande ska vi erbjuda? Vad innebär handlingskraft för barn? Vilka förmågor behöver stöttas och utmanas för att främja utveckling? Vad säger forskningen? Vad kan vi lära oss av förskolor som driver utvecklingsprojekt?
Genom att skapa en miljö som präglas av estetik och hoppfullhet, där barnen får möjlighet att utveckla sina egna tankar, idéer och känslor genom lek och skapande, ger vi dem verktygen för att förstå sin omvärld och sina egna förmågor. Lärandet måste vara förankrat i barnens egna erfarenheter och intressen, där det finns plats för både allvar och lek i en balanserad miljö.
Tillsammans med framstående forskare, författare och praktiker får du konkreta exempel och idéer om hur vi kan erbjuda en utbildning av hög kvalitet – där barnen är aktiva deltagare och lärande sker genom meningsfulla upplevelser. Du får fördjupa dig i aktuella frågeställningar och få nya insikter som gör skillnad på din förskola.
- Hur kan vi göra barnen till aktiva medskapare i sitt eget lärande?
- Hur ser en förskola ut där estetik och hoppfullhet genomsyrar vardagen?
- Hur kan vi planera och organisera för lek och kreativt utforskande?
- Exempel på projektarbeten som driv av lekfullhet, barns delaktighet och inflytande
- Handlingskraft, motståndskraft och förmåga att handskas med omvärlden, vad innebär det för förskolan?
- Hållbar utveckling vart är vi nu och vart är vi på väg?
- Förskolans lärandeuppdrag och kreativitet
- Vad säger forskningen om vikten av lek och skapande?


Så tycker tidigare deltagare
94 % av förra årets deltagare rekommenderar konferensen!
Så bra urval av föreläsare och välavvägt program med just nu‐perspektivet.
Hela upplägget var bra med olika föreläsningar som berörde hjärtat i förskolan men med olika infallsvinklar och gav oss flera sätt att se på det.
Väldigt lärorikt där fokuset var på det vi faktiskt kan förändra. Påmind om vad som faktiskt är viktigt för våra barn under förskolevistelsen.


Program
08:15 |
Incheckning
Kaffe/te med smörgås |
09.00 |
Konferensen inleds
Moderator Katarina Larsson inleder dagen |
09.15 |
Förundran – kreativitetens kraft och grunden för bildning
Gunilla Dahlberg, Professor Emerita Stockholms universitet Gunillas föreläsning handlar om förskolan som ett didaktiskt rum där barn och lärare ges möjlighet att inte bara möta det som är på förhand givet och bestämt, utan där det även ges förutsättningar för att möta det oförutsedda, det oväntade och överraskande. Med början i Aristoteles tanke om förundran som en kraft för tänkande och reflektion tar hon oss vi vidare till forskning och filosofi som talar om förundran som en kraft som ger oss makt att handla. Med ett etiskt-estetiskt perspektiv lyfter hon fram begrepp som händelsen, affekt, vitalitetsformer, estetisk vibration och belyser dem genom barnens och lärarnas utforskande och lärande. Allt som allt ett tänkande som skulle kunna återvitalisera bildningstänkandet i en ny tid.
|
10.20 |
Paus
med kaffe och frukt |
10.40 |
Vågar vi låta leken ta plats?
Åsa Lernberg förskollärare och utvecklingsledare och Louise Messer förskollärare och utvecklingsledare Vad är pedagogernas ansvar för att alla barn ska kunna delta och uppleva glädje i leken tillsammans med andra barn på förskolan? Att få leka är barns rättighet och leken kan bli en viktig del i förskolans demokratiuppdrag. Läroplanen är tydlig med att lek är viktig i utbildningen men den säger inget om hur vi pedagoger egentligen bör agera kring och förhålla oss till barnens lek. På Tunaparkens förskola arbetar vi med att skapa ett medvetet arbetssätt och förhållningssätt kring leken. Vi tar avstamp i den sociala leken med barn och pedagoger som aktörer.
|
12:00 |
Lunch
|
12.45 |
Barns behov av förundran för lärande och utveckling
Gustaf Gredebäck, Professor vid Uppsala universitet, Uppsala Child and Babylab Gustafs föreläsning kommer bland annat att handla om små barns utveckling och behovet av förundran, men även barns sårbarhet och vikten av det kompensatoriska uppdraget. Han kommer att dela med sig av sina erfarenheter från pågående forskningsprojekt som undersöker övergångar mellan skolformer, tidiga former av matematik i förskolan och hur programmering kan läras ut utan digitala skärmar. Forskning har genomförts i Uppsala, men också tillsammans med familjer i Bhutan, Zimbabwe, Turkiet och Uganda. I det senare fallet bland familjer som lever under svåra omständigheter i flyktingläger.
|
13.40 |
Paus
|
13.50 |
Med hjärtat i jorden – från förundran till handlingskompetens
Anna Thoresson, förskollärare, utepedagog, föreläsare och författare, Frida förskola Vänersborg När barn får möta naturen med hela kroppen växer både relationer, kunskaper och handlingskraft. Det börjar i förundran och nyfikenhet på den värld vi är en del av – maskarna i jorden, de första vårblommorna i rabatten och trädens löv som skiftar färg om hösten… Naturen lockar till lustfyllt utforskande, och med tiden flätas våra erfarenheter samman till en rik och komplex kunskapsväv. Vi rör oss bortom det mätbara, i en värld där livet och lärandet är på riktigt. Den här föreläsningen handlar om sambanden mellan:
|
15.00 |
Paus
med kaffe, te och fikabröd |
15.20 |
Hopp och framtidstro i förskolan
Mia Heikkilä är professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan, vid Stockholms universitet. Vår samtid är präglad av osäkerhet och ovisshet om många stora frågor, och ibland kan det vara svårt att veta hur man ska hantera det. Förskolan kan kännas långt från dessa frågor, men är det verkligen så? I den här föreläsningen kommer fokus vara på hur hopp och framtidstro skulle kunna bli synligt i förskolans verksamhet och hur förskolans undervisning kan vara en arena för att stärka barnens och vuxnas hopp och framtidstro. Utgångspunkt tas i vikten av delaktighet, relationer, kunskap, resiliens och likvärdighet. Föreläsningen kommer också innehålla förslag på riktning för pedagogers och lärares arbete i förskolan för att reflektera över dessa frågor och tydligt vara ett stöd för barnen, och för sig själva.
|
16.20 |
Dagen avslutas
Moderator Katarina Larsson sammanfattar och avslutar |
Kontaktpersoner
Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Konferenskoordinator
Välj tillfälle
Titta när det passar dig!
Som deltagare på onlinekonferensen kan du ta del av föreläsningarna under 7 dagar. När du ser konferensen i efterhand kan du välja hur du vill ta del av den. Du kan se den i ett svep eller dela upp och titta vid olika tillfällen. Du navigerar enkelt genom kapitelindelning och du har möjlighet att pausa, spola fram och tillbaka och se inslag igen.



Uttalande från moderator om förra året
Moderatorn Katarina Larsson håller ihop konferensdagen med reflektioner och tydliggörande frågor tillsammans med föreläsarna. Med sin långa erfarenhet som fortbildare och utvecklingskonsult inom förskolan kan hon med fingertoppskänsla fånga de frågor som ibland svävar i luften och sätta ord på insikter som konferensen bjuder in till.
Jag tar med mig många höjdpunkter från förra årets Förskolans rikskonferens, men främst vikten av de mellanmänskliga relationerna. Det handlar om vår förmåga att bemöta, lyssna och svara på varje barns behov av att bli sedd och förstådd.