Utveckla ditt uppdrag som ledare i arbetslaget – med ansvar för barnens utbildning
Som förskollärare har du ett tydligt ansvar för att leda dina kollegor i utbildningen. Den här kursen ger dig mod, verktyg och en djupare förståelse för vad det innebär att kliva fram i rollen och ta ansvar för undervisningen – tillsammans med arbetslaget.
Kursen stärker din trygghet i uppdraget som förskollärare, med särskilt fokus på det pedagogiska ledarskapet i vardagen. Du får verktyg som gör dig säkrare i rollen och tydligare i samarbetet med kollegorna. Med fördjupad förståelse för styrdokumentens krav och hur de tar form i praktiken, får du möjlighet att växa i ditt ansvar. Du skapar tydligare ramar för undervisningen och blir en viktig del av ett kollegialt och tillitsfullt samarbete.
Som förskollärare har du ett uttalat ansvar för undervisningen och för att leda dina kollegor. Det är ett uppdrag som ibland kan kännas utmanande att navigera i. Vad innebär det egentligen att ha ansvar för utbildningen? Hur leder man utan att vara chef? Den här kursen ger dig stöd i ett förändrat uppdrag. Du får klarhet i vad som förväntas – och kraft att ta ansvar på ett sätt som fungerar i vardagen.
…är förskollärare och vill förstå, utveckla och känna dig tryggare i ditt ansvar för utbildningen. Kursen passar dig som vill få verktyg för att leda arbetslaget i ett gemensamt uppdrag.
Våra föreläsare är erfarna utbildare med förskollärarbakgrund och djup kunskap om ledarskap och uppdraget i praktiken.
Under kursen fördjupar vi oss i vad styrdokumenten innebär för dig som förskollärare – och hur du kan omsätta dem i praktiken. Vi utforskar hur du leder kollegor utan formellt chefsansvar och hur du skapar goda förutsättningar i vardagen. Du får både teoretisk förankring och konkreta verktyg för att utveckla ditt ledarskap i förskolan.
Författarna Erika Kyrk Seger och Katinka Vikingsen har lång erfarenhet av förskoleutveckling och ledarskap. Båda har arbetat som mellanledare och chefer – nu har de skapat boken som de själva hade önskat sig i sin ledarskapsutveckling.
Eva Ärlemalm-Hagsér och Tuula Vuorinen (red) Det här är en bok som erbjuder forskningsfördjupning om förskollärarens roll i dåtid, nutid och framtid. Våra främsta forskare beskriver förskollärarrollen utifrån sina olika forskningsperspektiv.