Skapa kreativa, trygga och utforskande rum där barn får växa och blomma
Hur kan vi iscensätta miljöer som bjuder in till lek, lärande och nyfikenhet, varje dag? Den här fortbildningen ger dig verktyg att utveckla pedagogiska rum som väcker fantasi, stärker delaktighet och inspirerar till skapande, med barnens behov i centrum och läroplanen som grund.
Du får verktyg att utveckla pedagogiska rum där barn kan utforska, skapa och utvecklas, både på egen hand och tillsammans med andra. Med fokus på fantasi, delaktighet och lek lär du dig hur miljön blir en aktiv medspelare i barnens vardag. Vi visar hur rummen kan stimulera både koncentration och kreativitet, samtidigt som de levandegör läroplanens mål. Tillsammans gör vi förskolans miljöer meningsfulla, inspirerande och fulla av möjligheter.
Stök, konflikter och splittrade barngrupper har ofta sin grund i lärmiljöer som varken stöttar barnens behov eller pedagogernas arbete. Det saknas samsyn och gemensam riktning. Den här kursen möter det behovet med konkreta metoder för att forma miljöer som känns trygga, nyfikna och utvecklande. Du får syn på hur små förändringar kan öppna upp för spännande lärprocesser och en vardag där barnen får blomstra.
...är förskollärare, barnskötare eller rektor och vill skapa levande lärmiljöer i förskolan. Kursen passar dig som vill omsätta läroplanens mål i praktiken med barnens nyfikenhet och fantasi som kompass
Kursledaren är en erfaren och engagerad pedagog med särskild kompetens inom miljödesign, barns delaktighet och hur lärmiljöer kan bli kraftfulla verktyg för utveckling.
Vi fördjupar oss i hur lärmiljöer kan formas för att möta barnens behov av lek, fokus, gemenskap och skapande. Genom teori, konkreta exempel och reflektioner får du syn på rummets möjligheter med nya ögon. Hur skapar vi miljöer som talar till barnen – inte bara om dem? Tillsammans undersöker vi hur små förändringar kan öppna upp för nya världar av mening, delaktighet och lärande.
Vad krävs av de rum där barn ska leka, lära och samspela – de platser där de ska utvecklas och bli sina bästa jag? Följ med Katinka Vikingsen på en inspirerande genomgång av förskolans olika rum.
Suzanne Axelsson utforskar lek, risk och undervisning utifrån olika perspektiv. Hon presenterar vad forskningen säger och hur leken ser ut i olika delar av världen.
Lek, skapande, utforskande– innehållsrika miljöer ger utrymme för kreativ kraft och lärande. Här är boken som ger massor av både inspiration och insikter! Linda Linder (redaktör)