Rasten är mer än bara en paus – den är full av möjligheter till lärande och relationer. Här får du verktyg för att utveckla rastverksamheten med smart organisation och genomtänkta aktiviteter som stärker elevernas sociala samspel, delaktighet och skapar goda förutsättningar inför nästa lektion.
När du ser rasten som ett eget ämne, som går att planera och utvärdera, öppnas nya vägar till lärande. Du kan bidra med din fritidspedagogiska kompetens där du aktiverar, stöttar och löser konflikter. Kursen ger dig verktyg att skapa struktur i rastverksamheten så att fler elever inkluderas och aktiveras. Du får inspiration för hur rasten används för att träna elevernas sociala förmågor, stärka samspel och gemenskap och göra eleverna redo för nästa lektion.
Rasten har länge setts som enbart en paus från lektionerna och om rastverksamheten saknar struktur skapas lätt otrygghet, konflikter och bristande delaktighet. Elevernas uppfattningar om ”den bästa rasten” skiljer sig åt. För att rasten ska bli stimulerande för alla elever, behöver du observera elevernas rastbeteenden och anpassa verksamheten efter deras styrkor och intressen. Under fortbildningen får du ta del av många bra exempel på hur du kan planera för bra raster – och hur du kan rädda situationen när det inte blir som du har tänkt.
...är lärare i fritidshem, ansvarig för rastverksamheten eller skolledare och vill göra rasten till en aktiv och genomtänkt del av elevernas lärande och utveckling.
Fortbildningen leds av en erfaren fritidspedagog med djup kunskap om leken som lärverktyg – och hur rastverksamheten kan skapa både utveckling och trygghet för eleverna.
Under fortbildningen får ni verktyg för att se rasten som ett pedagogiskt rum. Ni lär er att skapa aktiviteter med tydliga syften, kopplade till läroplanen. Ni får metoder för observation, konflikthantering och hur ni organiserar för variation och delaktighet. Rasten blir ett verktyg för lärande, rörelse och social träning – varje dag.