Uppdrag

Rasten som pedagogisk modell

Använd den fritidspedagogiska kompetensen hela dagen och skapa rörelseglädje, lekstyrda lärmiljöer och socialt samspel på rasten.

Unga elever som står på en klätterställning

Rasten är mer än bara en paus – den är full av möjligheter till lärande och relationer. Här får du verktyg för att utveckla rastverksamheten med smart organisation och genomtänkta aktiviteter som stärker elevernas sociala samspel, delaktighet och skapar goda förutsättningar inför nästa lektion.

Innehåll

  • Rasten som en planerad och utvärderad del av skoldagen
  • Att möta elevers olika behov och organisera för variation
  • Konflikthantering, samspel och social träning i praktiken
  • Lek och lekmiljöer som pedagogiska verktyg
  • Rörelse och aktivitet som stärker koncentration och studiero

Så blir rasten ett verktyg för lärande

När du ser rasten som ett eget ämne, som går att planera och utvärdera, öppnas nya vägar till lärande. Du kan bidra med din fritidspedagogiska kompetens där du aktiverar, stöttar och löser konflikter. Kursen ger dig verktyg att skapa struktur i rastverksamheten så att fler elever inkluderas och aktiveras. Du får inspiration för hur rasten används för att träna elevernas sociala förmågor, stärka samspel och gemenskap och göra eleverna redo för nästa lektion. 

Hur skapar du bra raster?

Rasten har länge setts som enbart en paus från lektionerna och om rastverksamheten saknar struktur skapas lätt otrygghet, konflikter och bristande delaktighet. Elevernas uppfattningar om ”den bästa rasten” skiljer sig åt. För att rasten ska bli stimulerande för alla elever, behöver du observera elevernas rastbeteenden och anpassa verksamheten efter deras styrkor och intressen. Under fortbildningen får du ta del av många bra exempel på hur du kan planera för bra raster – och hur du kan rädda situationen när det inte blir som du har tänkt.

För dig som...

 ...är lärare i fritidshem, ansvarig för rastverksamheten eller skolledare och vill göra rasten till en aktiv och genomtänkt del av elevernas lärande och utveckling.

Det här får du med dig

  • Verktyg för att planera, leda och utvärdera rastverksamheten
  • Strategier för att skapa rörelseglädje och trygghet i leken
  • Metoder för att stärka sociala förmågor genom lek och aktivitet
  • Kunskap om hur rasten påverkar lärande, fokus och studiero
  • Modell för observation av elevernas beteenden

Kursledare/föreläsare

Fortbildningen leds av en erfaren fritidspedagog med djup kunskap om leken som lärverktyg – och hur rastverksamheten kan skapa både utveckling och trygghet för eleverna.

Mer om innehållet

Under fortbildningen får ni verktyg för att se rasten som ett pedagogiskt rum. Ni lär er att skapa aktiviteter med tydliga syften, kopplade till läroplanen. Ni får metoder för observation, konflikthantering och hur ni organiserar för variation och delaktighet. Rasten blir ett verktyg för lärande, rörelse och social träning – varje dag.

Tid och plats

Live

Stockholm

14 apr. • 2026 9:00 - 16:30

3 950 kr/pers ex moms

Live

Online

22 apr. • 2026 9:00 - 15:30

3 550 kr/pers ex moms

Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper

Låt fortbildaren komma till er och skräddarsy innehåll, upplägg och omfattning utifrån era förutsättningar och behov.

Skicka anmälan