Implementera ELSA-modellen för språkstödjande arbete på vetenskaplig grund
Vill ni öka barnens språkliga möjligheter? Med ELSA-modellen skapar ni en medveten språkstödjande praktik med verktyg för att stimulera barnens språkutveckling. Tillsammans bygger vi en gemensam grund som skapar hållbar utveckling med fokus på kollegial reflektion, lärande i hela arbetslaget och förbättringsarbete genom aktionsforskning.
Kursen ger hela arbetslaget en gemensam kunskapsbas kring barns språkutveckling – och praktiska verktyg för att stötta varje barns språk. Tillsammans arbetar vi med ELSA-modellen – Eget Lärande genom Språkstödjande Aktioner. Genom föreläsningar, workshops och handledning får ni verktyg för att observera, reflektera och utveckla praktiken. Fokus ligger på barns språkutveckling, språklig medvetenhet, lärmiljöer och kollegialt lärande.
Under processutbildningen arbetar vi med hela arbetslaget. Ni utser nyckelpersoner som får stöd för att leda det egna arbetet mellan träffarna och fortsätta resan framåt efter avslutad utbildning. Boken Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning ingår som gemensam läsning under kursens gång.
Språk är centralt för ett livslångt lärande och en avgörande faktor för att kunna vara en del av ett demokratiskt samhälle som barn och vuxen. Vad och hur förskolan arbetar med språket är avgörande för den fortsatta språkutvecklingen och det livslånga lärandet. Med ELSA-modellen får ni gemensamt observera och reflektera över er undervisning och hur era pedagogiska handlingar hjälper barnen att utveckla sina språkliga förmågor.
... vill utveckla förskolans språkutvecklande arbete genom en kvalitetshöjande insats för hela arbetslaget. Fortbildningen passar er som vill utgå från det kollegiala och på ett systematiskt sätt utforska och förbättra er undervisning.
Ni leds av en erfaren processledare med gedigen kunskap om språkutvecklande arbetssätt och kollegialt utvecklingsarbete. Inspelade expertföreläsningar med Karin Rönnerman och Ann Nordberg som har utvecklat ELSA-modellen ingår.
Utbildningen är uppdelad i flera delar som fördelas under en termin eller ett läsår. Tillsammans skräddarsyr vi upplägget och innehållet utifrån ert nuläge och era behov. Er skickliga processledare ger er ett upplägg som gör ert utvecklingsarbete långsiktigt hållbart där lärandet får fäste.
En språkstödjande förskola – vad, hur och varför?
• Barns språkutveckling vid typisk språkutveckling
• Att vara en medvetet språkstödjande pedagog
• Påbörja arbetet med ELSA modellen – planera för det första steget
• Så använder ni observationsprotokollet
• Mellanledarens roll – så leder du arbetet vidare till nästa gång
Aktionsforskning som driver utveckling av språkstödet
• Att erbjuda barnen möjligheter för språkinlärning
• Med observationsprotokollet som grund – vad vill ni förändra?
• Aktionsforskningsprocessens olika steg och centrala moment
• Hur stärker ni kulturen för professionell reflektion och analys?
• Mellanledarens roll – så leder du kollegiala samtal
Medvetet språkligt stöd med utgångspunkt i den egna praktiken
• Att kartlägga den fysiska språkmiljön
• Planera miljön för möjligheter till olika typer av språkhandlingar
• Fördjupa kunskapen om aktionsforskning och hur ni fortsätter framåt
• Gemensam reflektion och självreflektion – vilka effekter har vi sett?
• Mellanledarens roll – det är inte slut, så leder du det fortsatta kollegiala lärandet
Här beskriver forskarna Karin Rönnerman och Ann Nordberg hur de tillsammans med två förskolor har utvecklat ett språkstödjande arbetssätt med hjälp av aktionsforskning. Arbetslagen har använt sig av ELSA-modellen.