En skola för alla

Små undervisningsgrupper – när, hur och för vem?

I varje skola finns de – eleverna som inte passar in i den stora gruppen. Som behöver något annat. En mindre grupp. En chans att börja om. Det här är konferensen för att hitta lösningar för just dem.

Med en kombination av forskning, expertis och konkreta exempel får du stöd i att organisera lärmiljöer och undervisningsgrupper där alla elever får rätt förutsättningar för lärande och utveckling.

 

Stockholm & online 6 nov | Göteborg 11 nov

Konferensens innehåll

  • Inkludering, likvärdighet och anpassningar – vad fungerar?
  • Så lyckas vi med små undervisningsgrupper
  • Internationell utblick – hur gör man i andra länder?
  • Stabila strukturer som fungerar i praktiken
  • Elevplaceringar – från kartläggning till åtgärd

 

Konferensen kommer inte ge dig snabba quick-fix. Vi fokuserar på hållbara, flexibla alternativ där elever får det stöd de behöver – en vecka, en termin eller längre. Och samtidigt: hur vi säkrar en bra arbetsmiljö för personalen som arbetar nära, varje dag.

 

Hur skapar vi lärmiljöer där alla elever kan delta och utvecklas på sina villkor?

Syftet med konferensen

  • Stärka kvaliteten och strukturen i undervisningen.
  • Säkerställa att alla elever får en likvärdig kunskapsutveckling.
  • Tolka och omsätta nya läroplansintentioner i praktiken.

Små grupper, stora möjligheter

Att arbeta i små undervisningsgrupper öppnar nya möjligheter – men kräver också medveten planering och rätt förutsättningar. Hur skapar vi miljöer där varje elev får stöd för att utvecklas i sin takt och känna sig inkluderad? Och hur bygger vi en hållbar arbetsmiljö för dem som arbetar i små grupper – en miljö som främjar trygghet, kvalitet och kontinuitet?

Från forskning till praktik

Under dagen samlas forskare, skolledare och lärare för att utforska hur små grupper och andra anpassningar kan bli till fungerande lösningar. Under dagen lyfts aktuell forskning och konkreta exempel – vi blickar ut mot hur andra länder organiserar undervisning och lärmiljö för elever med behov av anpassat stöd. Vi diskuterar också undervisningens kvalitet, lärarens roll och hur vi bygger stabila strukturer som fungerar i praktiken.

Det blir en dag för lärande, praktiska strategier och reflektion. Välkommen!

Målgrupp

Skolledare, rektorer, lärare, specialpedagoger, huvudmän

Program

9.00 Välkommen & introduktion 

Dagens moderatorer Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd ger en översikt över dagens tema.

Förmiddag: Perspektiv & policy 
Nya läroplaner – ny spelplan för skolan 

Utredare om hur SOU 2025:19 kan förändra vardagen för lärare och elever.  

Inkludering, likvärdighet och anpassningar – vad fungerar?

Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet

Gunnlaugur vill arbeta för bättre förutsättningar för lärare och elever genom att synliggöra utbildningsfrågornas komplexitet, skolpolitikens ytlighet samt genom att korrigera felaktigheter som florerar om skola och utbildning. 

  • Vad säger politiken, forskningen och debatten om små grupper och anpassad undervisning?  
  • Varför är frågan så polariserad?  
  • Hur ser det ut i andra länder?  
  • Vad krävs för att skolor ska kunna genomföra hållbara lösningar?  
Vilka elever behöver små undervisningsgrupper? 

Linda Sandell och Christina Duvhammar, Specialpedagogiska skolmyndigheten

Det finns en hel del frågor som skolor behöver stöd i när det gäller organisation av lärmiljö och små undervisningsgrupper. Vad kan vi göra i den ordinarie lärmiljön, som låter fler elever lyckas? Hur kan vi tänka utifrån vår lokala kontext och ur olika perspektiv – vilka lösningar är möjliga för just oss? Linda och Christina utgår från några vanliga teman som många lärare och skolledare undrar över via tjänsten “fråga en rådgivare”.   

  • Stöd i organisering och processarbete.
  • Olika perspektiv och lokal kontext.
  • Urval och analys.
  • Arbetsformer och mål. 
Eftermiddag: Praktik, strategi & samverkan 
Gå från kartläggning till åtgärd

Max Hjorton, övergripande specialpedagog i den centrala elevhälsan på Hisingen, Göteborg. 

Max delar med sig av ramar och insikter att utgå från i såväl förberedande som pågående arbete med elevplaceringar. Det är av stor vikt att göra rättssäkra och hållbara utredningar som kan ligga till grund för placeringar av elever. I detta behöver vi tänka in konsekvenser på olika plan, liksom både sociala och individuella faktorer.  

  • Så gör vi rättssäkra och pedagogiskt hållbara placeringar utifrån evidensbaserade utredningar.  
  • Helhetslösningar som håller över tid.  
Så lyckas vi med små undervisningsgrupper 

Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd - npf-experter, föreläsare och författare

För till exempel elever med perceptionssvårigheter kan mindre sammanhang vara en viktig nyckel till utveckling och måluppfyllelse. Hur skapar vi en undervisningsmiljö där dessa elever verkligen kan utvecklas såväl kognitivt som socialt? Cajsa och Malin beskriver det samarbete som krävs för att skapa goda förutsättningar för varje individ.  

  • Bemötande, relationer och NPF-kompetens.  
  • Hela skoldagen i fokus – inte bara lektionstid. 
  • Bedömning och lärande i praktiken. 
Skolans ansvar och samverkan

Marina Lundin, speciallärare, och Madeleine Xoljé, specialpedagog.

Marina och Madeleine har båda mångårig erfarenhet av arbete med särskild undervisningsgrupp, resursskola och utveckling av lärmiljöer inom grundskola, fritidshem och på gymnasium.   

  • Att skapa fungerande lösningar genom gemensamt ansvar . 
  • Vad gäller för den som ska starta eller driva en särskild undervisningsgrupp?  
  • Hur grupperar vi elever utifrån behov och möjligheter? 
  • Vad vet vi om vad som fungerar långsiktigt? 
Avslutning och sammanfattning

Cajsa och Malin sammanfattar och avslutar dagen med sina bästa tips.  

16.15 Slut

Cajsa Jahn
Cajsa Jahn
NPF-expert, föreläsare och författare
Malin Reuterswärd
Malin Reuterswärd
NPF-expert, föreläsare och författare
Gunnlaugur Magnússon
Gunnlaugur Magnússon
Docent i pedagogik, Uppsala universitet
Linda Sandell
Rådgivare, SPSM
Christina Duvhammar
Rådgivare, SPSM
Max Hjorton
Max Hjorton
Specialpedagog, Centrala elevhälsan, Hisingen Göteborg
Marina Lundin
Speciallärare
Madeleine Xoljé
Specialpedagog

Kontaktpersoner

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Konferenskoordinator

Monica Franc

Stockholm, 6 november 2025
9.00-16.30 | 3 500 kr ex moms
BOKA
Livesänd
Onlinekonferens live, 6 november 2025
9.00-16.30 | 3 500 kr ex moms
BOKA
Göteborg, 11 november 2025
Kl 9.00 - 16.30 | 3 500 kr ex moms
BOKA

I samarbete med