Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Förstelärarnas rikskonferens 2023
För att leda kollegial utveckling krävs att du själv är motiverad och har en tydlig riktning mot ett mål eller en vision. Den här konferensen fokuserar på att ge dig de verktyg du behöver för att bedriva lärande utveckling och kollegial samverkan på din skola. Vi lyfter utmaningar och möjligheter som kan finnas i rollen som förstelärare och konkretiserar hur samverkan och lärprocesser kan se ut inom ramen för kollegialt lärande.

Innehållet gav nya idéer och tankar att ta med i den fortsatta undervisningen och planeringen i kollegiet.

Att driva utvecklingsuppdrag på skolan utifrån vad, varför och hur


Programmet har, precis som tidigare år, tagits fram utifrån idéer och förslag från er förstelärare runtom i landet. Det tackar vi för!
Studier visar hur skolor utvecklas och blir mer framgångsrika när förstelärare leder utvecklingsuppdrag. Förstelärarnas rikskonferens 2023 sätter därför fokus på hur förstelärare genom utvecklingsarbete kan gynna skolan, kollegiet och verksamheten utifrån läraryrkets kärna – undervisningspraktiken.
Rollen som kollegial handledare kan vara komplex och ibland svår att greppa. Att stötta kollegor och driva utvecklingsarbete på skolan, samtidigt som du förhåller dig till en föränderlig och trendkänslig omvärld, är inte alltid enkelt. I rollen som kollegial handledare kan du, tillsammans med dina kollegor, bygga eller utveckla en lärandekultur som bidrar till likvärdighet, skolframgång och goda resultat för eleverna.
Från konferensen får du med dig verktyg för att organisera ett konkret kollegialt arbete som genomsyrar verksamheten och gör skillnad. Du får också ett metodmaterial att implementera i din skolas utvecklingsarbete för att sätta igång lärprocessen i kollegiet.
Välkommen till Förstelärarnas rikskonferens!
Målgrupp
Förstelärare i grund- och gymnasieskola
Innehåll
08.15 |
Registrering och incheckning
med kaffe, te och smörgås |
09.00 |
Välkommen!
presentation och praktisk information |
09.20 |
1. Uppdrag lärarledarskap – möjligheter och utmaningar
Lars Gustafsson, utbildare, föreläsare, processledare Försteläraruppdraget kan se olika ut på skolor. Uppdrag lärarledarskap utgår från att driva kollegialt lärande för att stärka lärares förmåga att använda varandra som resurser, samt stödja lärare att förankra undervisningen i forskning och beprövad erfarenhet i syfte att främja en likvärdig undervisning
|
10.20 |
Paus
|
10.40 |
2. Lärardrivet ledarskap – ett praktiskt exempel
– kontinuerligt utvecklings- och förändringsarbete Förstelärarrollen riktar sig mer till lärare än till elever. I rollen ligger ett uppdrag att leda kollegor till utveckling och lärande. I praktiken handlar det om att driva professionsutveckling tillsammans och skapa förutsättningar för att gemensamt utveckla och förbättra undervisningspraktiken.
|
11.40 |
Workshop – att leda lärare
|
12.00 |
Lunch
|
13.00 |
3. Läraryrkets kärna: Vi behöver metodiken för att utveckla vår undervisning
– så använder vi den i vår yrkesvardag Lärare behöver förstå vad som fungerar i klassrummet och varför det gör det. I dagens heterogena klassrum är detta mer aktuellt än någonsin. Metodik är grunden för god undervisning. Föreläsningen lyfter vad ”god undervisning” innebär och hur vi går från teorier om lärande till undervisningspraktik i klassrummet. Lärares gemensamma språk uppmärksammas – som grunden för lärande samtal i kollegiet. Du får också veta hur klassrumsobservationer kan användas för att utveckla undervisningen när lärare leder lärare.
|
14.00 |
Panelsamtal
Utmaningar och möjligheter i förstelärarrollen |
14.25 |
Paus
|
14.45 |
4. Var finner jag kunskap för att undervisa – uppåt, nedåt eller sidledes?
Anette Jahnke, lektor i pedagogik, projektledare, författare Det har betydelse vilka kunskapskällor vi använder oss av i vår undervisning. Olika former av kunskap har också betydelse för hur vi skapar en tillgänglig och begriplig undervisning. Vi behöver fundera över hur vi skapar kunskap som skolans verksamhet kan vila på, och vilken roll lärare, förstelärare och rektorer har i detta.
|
15.45 |
Tipsverkstad
Verktyg för kollegial utveckling – att leda utvecklingsarbete |
16.15 |
Moderatorer sammanfattar dagen
och skickar med konkreta råd och tips i form av ett metodmaterial. |
Föreläsare
Kontaktpersoner
Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.
