Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Leda kollegor i förskolan 2023
- Hållbart ledarskap – utmaningar och möjligheter
- Så leder du det kollegiala samtalet för förändring
- Aktionsforskning för utveckling och professionellt lärande
- Hur prövade, testande och visst tvivel kan leda till utveckling av den egna ledarrollen
- Att leda i motstånd – när samarbeten med vårdnadshavarna kärvar

Gav oss bekräftelse på att vi är på rätt väg i vårt eget utvecklingsarbete men också nya infallsvinklar och nya tankar som vi kan utveckla.


Ett meningsfullt och hållbart ledarskap som utvecklar praktiken


Det här är konferensen som har fokus på att ge dig som leder kollegor stöd och förutsättningar att bedriva förändringsarbete som utgår från det kollegiala. Du får möta likasinnade från hela landet för att byta erfarenheter, utmana invanda tankemönster och knyta nya kontakter. Tillsammans, ansvar och det gemensamma blir viktiga ledord! Hur, vad och varför får du ta del av genom spännande och aktuella föreläsare.
Till exempel hur du i rollen som ”mellanledare” kan använda aktionsforskning och det professionella samtalet som verktyg för att utveckla vardagen. Men också få insikt, metoder och kunskap om hur du i din roll kan utveckla samarbetet med vårdnadshavarna. Vad självvärdering, självreflektion och modet av att utmana sig själv har för effekt för det gemensamma utvecklingsarbetet.
Du ska efter dagen fått med dig strategier, verktyg, praktiknära exempel, aktuell forskning som ger kraft och riktning i din vardag. Allt för att fortsätta utveckla en lärande kultur på din förskola.
Målgrupp
Förskollärare med särskilt ansvar, arbetslagsledare, förste förskollärare, utvecklingspedagoger, utvecklingsledare, biträdande rektor, rektor
Kontaktperson
Tveka inte att höra av dig om några har frågor.

Konferenskoordinator
Boktips!

Erika Kyrk Seger
Digitalt meningsskapande i förskolan, Lärarförlaget Läs mer
Karin Rönnerman
Aktionsforskning: Vad? Hur? Varför? Studentlitteratur.
Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning. En introduktion till ELSAmodellen, Lärarförlaget Läs mer
Linn Eckeskog
Kommunikation med vårdnadshavare: en professionell kompetens i förskolan, Studentlitteratur