Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Rikskonferens: Språk- och kunskapsutvecklande undervisning
Välkommen till en efterlängtad rikskonferens för lärare och skolledare som vill bredda och fördjupa sina kunskaper inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, SKUA. Forskningen har gått snabbt framåt och ämnesdidaktiska frågor uppmärksammas allt mer. Med avstamp i detta visar konferensen hur SKUA kan bidra till höjd måluppfyllelse och ökat lärande. Här får du den uppdatering du behöver för att ta den språk- och kunskapsutvecklande undervisningen ett steg längre i det språkligt heterogena klassrummet.
Nyhet! Den digitala konferensen kommer att vara tillgänglig mellan den 15 - 25 november.

- Fördjupa din förståelse för språk- och kunskapsutvecklande undervisning
- ”SKUA höjde våra resultat”– ta del av en SKUA-skolas erfarenheter
- Så inkluderar undervisningen språkliga perspektiv i alla ämnen
- Klassrumsförankrade och praktiknära föreläsningar
- Expertpanelen hjälper dig att ta kunskapen till din vardag
Språkutvecklande aktiviteter är en förutsättning för lärande


Varje elev ska kunna använda det svenska språket på ett rikt och nyanserat sätt, vilket ställer krav på att lärare bedriver undervisning som stimulerar både språk- och kunskapsutveckling i alla ämnen. Tvärvetenskaplig forskning och ämnesdidaktik har bidragit till att vi idag vet att alla ämnen har olika litteracitet och arbetssätt som uttrycks i ordval, resonemang och texttyper. Ämneslärare med ambition att arbeta språk- och kunskapsutvecklande arbetar mer med begreppslistor, textsamtal och andra muntliga aktiviteter. Men räcker det?
SKUA är ett förhållningssätt som kännetecknas av en komplex uppsättning metoder, modeller och strukturer. Konferensen visar hur språkutvecklande aktiviteter ger förutsättningar för lärande, bidrar till ökad måluppfyllelse och höjda meritvärden. Du får konkreta exempel på undervisning som ger effekt och hjälper dig att förstå hur språk- och kunskapsutvecklande metoder, modeller och strukturer samverkar.
Värde för organisationen
Du som är skolledare eller leder utvecklingsarbetet får genom konferensen exempel på hur du kan organisera för ett framgångsrikt SKUA-arbete och kollegialt lärande. Vi visar hur du genom tydliga mål, systematiskt kvalitetsarbete och forskningsbaserat arbetssätt lyckas med att få det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet att genomsyra hela organisationen.
Expertpanelen hjälper dig framåt
Mellan föreläsningarna lyfter en expertpanel relevanta frågeställningar utifrån utmaningar i undervisningen. Expertpanelen resonerar också kring hur vi kan implementera föreläsningarnas budskap såväl i ämnesundervisningen som i det fortsatta kollegiala lärandet i den egna verksamheten.
Målgrupp
Lärare och skolledare som arbetar i grundskolan, på gymnasiet eller inom vuxenutbildningen.
Innehåll
09:00 |
Välkommen!
Moderator Micaela Psilander inleder och ger praktisk information |
09:15 |
Lärarrollen i en språkinriktad undervisning
Maaike Hajer, professor och forskare i flerspråkig undervisning
När det gäller språk- och kunskapsutvecklande undervisning är det centralt att specificera SKUA mot olika ämnen. Men det kan vara en svår uppgift för en ämneslärare att arbeta aktivt med den med den språkinriktade undervisningen. Några engageras i att arbeta medvetet med läsförståelse inom SO eller NO. Andra kanske satsar på fler muntliga aktiviteter för att skapa ett mer interaktivt klassrum. I den här föreläsningen presenterar Maaike Hajer hur man på en skola eller i ett arbetslag kan planera för ett fortsatt arbete med SKUA i undervisningen och stödja lärare i olika faser av sin SKUA-kompetensutveckling. Utifrån forskning kring lärares lärande om SKUA skissar Maaike Hajer sin framtidssyn, med praktiska exempel inte bara för elever utan också för lärare och betonar vikten av:
• Expertpanelen reflekterar och kommenterar |
10:30 |
Kaffe
Kaffe med ”SKUA-mingel & tema-bord” + Zoom breakout rooms |
11:00 |
Praktiska och digitala verktyg som stöd för språk- och kunskapsutveckling
Mara Haslam Universitetslektor, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet Innehåll och språk behandlas hos eleven i parallella processer. Inom SKUA är det därför viktigt med en innehållsbaserad undervisning som har ett tydligt syfte och en för eleven relevant kontext. Men hur får vi till det på riktigt, i praktiken? I den här föreläsningen ger Mara Haslam exempel på både praktiska verktyg och digitala sådana som du kan använda för att stötta dina elever i den parallella språk- och kunskapsutvecklingen.
• Expertpanelen reflekterar och kommenterar |
12:00 |
Lunch
|
13:10 |
Läsande och skrivande i ämnesundervisningen
Mikael Olofsson Grundskol-/gymnasielärare i svenska och svenska som andraspråk. Universitetsadjunkt på Nationellt centrum för svenska som andraspråk, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet. En central tanke inom SKUA är att uppmärksamma språkets betydelse för lärande i alla ämnen. Det handlar om hur man samtalar i och om ett ämne, liksom kunskap om vilka typer av läsande och skrivande som undervisningen behöver innehålla. Inom SKUA används ofta den genrepedagogiska cirkelmodellen som utgångspunkt för att stötta elevernas språk- och kunskapsutveckling. Många ämneslärare menar dock att modellen är alltför tidskrävande och att den dessutom ställer höga krav på språklig kompetens hos läraren. Därför uppmärksammas inte alltid de språkliga dragen i den utsträckning som förespråkas i modellen och ger då inte heller eleverna den stöttning som skulle gagna dem. Så hur kan man tänka kring modellen för att den ska bli ett redskap i ämnesundervisningen? Mikael Olofsson diskuterar och ger exempel på följande perspektiv i sin föreläsning:
• Expertpanelen reflekterar och kommenterar |
14:15 |
Kaffe
Kaffe med ”SKUA-barometen” + Zoom breakout rooms |
14:45 |
SKUA-satsningen höjde både måluppfyllelse och meritvärden
Yvania Medina, rektor, Björn Eriksson, förstelärare, processledare, lärare i idrott och hälsa och Nicole Wilson, förstelärare, processledare, undervisar i engelska & svenska Annerstaskolan har under de senaste åren gjort en stor satsning på att bli en SKUA-skola, där man implementerat språk- och kunskapsutvecklande perspektiv i alla ämnen. Genom tydliga mål, systematiskt kvalitetsarbete och forskningsbaserat arbetssätt har de lyckats skapa en undervisningsmiljö som stödjer elevernas lärande. Resultaten som uppnåtts är mycket positiva. Elevernas meritvärde har ökat och måluppfyllelsen likaså. Under den här föreläsningen får du ta del av deras erfarenheter och hur de genom engagemang och kollegialt samarbete drivit ett framgångsrikt utvecklingsarbete.
• Frågestund för ”SKUA-satsningen” + expertpanelen vidareutvecklar |
15:50 |
Sammanfattning och reflektion
|
16:10 |
Moderator avslutar dagen
|
Föreläsare
Kontaktpersoner
Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Konferenskoordinator
I samarbete med


Går att boka med grupprabatt
Är ni 10 eller fler på arbetsplatsen som planerar fortbildning under kommande året? Använd vår grupprabatt!