Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper

Utvecklingsprocesser sätter vi igång tillsammans!
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet och nå nya mål tillsammans så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er. 

Vi fortbildar på plats hos er eller digitalt. Kontakta fortbildningsrådgivare Jonas Gille på 070-859 44 84, jonas.gille@lararfortbildning.se för mer information.

Är du nyfiken på vad vi kan hjälpa er med när det gäller Skolutveckling så klicka här >>



Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
En del i det systematiska kvalitetsarbetet

  • Ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling
  • Utveckla språkstödjande aktiviteter i alla ämnen
  • Förbättra elevaktiviteten genom medveten språkanvändning i syfte att öka likvärdigheten i det språkligt heterogena klassrummet
  • Skapa stöttning som leder till utveckling, lärande och ökad måluppfyllelse för era elever
  • Pröva, ompröva och utvärdera undervisningen

Tillgänglig skola för alla
Specialpedagogik

  • Utforma en tillgänglig lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen
  • Utveckla hjälpsamma strukturer och använda er av tydliggörande pedagogik
  • Förbättra den fysiska lärmiljön med fokus på tillgänglighet
  • Utveckla arbetssätt för kartläggning och anpassningar
  • Höja kunskapen om olika förmågor och NPF i hela kollegiet

Stärk det kollegiala lärandet
Kollegialt lärande

  • Driv kontinuerlig undervisningsutveckling
  • Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande
  • Implementera kollegiala metoder som kännetecknar lärares kollaborativa lärande
  • Skapa utvecklingsfrämjande strukturer i och av undervisningen

Bedömning och återkoppling på distans
Bedömning

  • Hur ger vi effektiv återkoppling som ger effekt?
  • Hur skapar vi bedömningssituationer som försvårar fusk?
  • Hur får vi undervisning och bedömning att samverka?

Diplomerad arbetslags- och mellanledare
Ledarskapsutveckling

  • Leda medskapande
  • Leda arbetslag och processer
  • Leda i ständig förändring

Distansundervisning
Lärande och undervisning

  • Hur designar vi undervisning som ger resultat digitalt?
  • Hur får vi till interaktionen?
  • Hur skapar vi meningsfullhet och motivation?

Grundläggande litteracitetsundervisning
Lärande och undervisning

  • Hur undervisar vi elever med kort eller ingen skolbakgrund?
  • Hur utgår vi från vuxnas kontexter och elevernas egna erfarenheter?
  • Hur konstruerar vi språkutvecklande och kognitivt utmanande uppgifter?

Hållbar grupp- och individanpassning
Lärande och undervisning i sfi och sva

  • Kartlägga elevers styrkor och resurser
  • Välja rätt metod för att anpassa undervisningen till dina elever
  • Planera din undervisning utifrån ett resursperspektiv

Kognitionsvetenskap i klassrummet
Lärande och undervisning

  • Förstå hjärnans komplicerade struktur
  • Omsätta kognitionsvetenskap till träffsäker undervisning
  • Maximera elevernas lärande med en hjärnsmart lärmiljö

Relationskompetens och konflikthantering
Lärande

  • Se sambandet mellan relationskompetens och lärande
  • Skapa trygghet och bygga tillitsfulla relationer
  • Hantera konflikter och analysera bakomliggande faktorer
  • Hantera och utföra jag- och gruppstärkande samtal

Samtalsövningar för sfi och sva
Lärande och undervisning

  • Hur skapar vi relevanta och meningsfulla samtalsövningar?
  • Hur övar vi samtalsstrategier så att individen vågar inleda och delta i samtal?
  • Så blir uttalsträningen en naturlig del av samtalsundervisningen

Språkundervisning på distans
Lärande och undervisning

  • Hur lär man ut ett språk via distans?
  • Hur stärker vi elevinteraktionen?
  • Hur bedömer man när eleverna är på andra sidan datorn?

Stärk vuxna elevers läsförmåga
Lärande och undervisning

  • Hur kan modellering och dekonstruktion av texter stötta eleven i sin läsförståelse?
  • Hur kan vi använda lässtrategier i undervisningen?
  • Hur kan vi väcka läslust i ämnen som är utmanande?

Tematiskt arbetssätt
Strukturer och tankesätt

  • Tematiskt arbetssätt som vilar på vetenskaplig grund
  • Så skapar du flexibla teman med relevans och engagemang i fokus
  • Utforma undervisningen tillsammans med eleverna
  • Kom igång direkt med gemensam idébank

Undervisa vuxna med NPF
Lärande och undervisning

  • Hur påverkar NPF lärandet och den vuxne elevens förmågor?
  • Hur gör vi undervisningen mer tillgänglig och anpassad till vuxna elever med NPF?
  • Hur ger du alla samma möjlighet trots olika förutsättningar?

Vuxnas lärande
Lärande och undervisning

  • Hur möter vi vuxnas erfarenheter och utmaningar i undervisningen?
  • Hur designar du undervisning som utgår från vuxnas lärprocesser?
  • Så arbetar vi med stöttning och strategier för lärande

Dela med dina kollegor!

Kontakta mig

Jag hjälper dig gärna med dina frågor om uppdragsfortbildning.

Fortbildningsrådgivare

Jonas Gille