Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper
Utvecklingsprocesser sätter vi igång tillsammans!
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet och nå nya mål tillsammans så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er.
Vi fortbildar på plats hos er eller online. Kontakta fortbildningsrådgivare Evert Norberg på 070-850 48 03, evert.norberg@lararfortbildning.se för mer information.
Är du nyfiken på vad vi kan hjälpa er med när det gäller Skolutveckling klicka här
Dessutom:
Föreläsningar

Under dagen möter du kollegor med samma fokus som du – att på ett aktivt och kvalitativt sätt implementera och arbeta med Gy25 i vuxenutbildning. Dagen innehåller därför rika möjligheter till dialog så att du kan utbyta erfarenheter och samverka med andra lärare.

- Vad är AI och hur kan du som lärare använda det?
- ChatGPT som didaktiskt verktyg och samarbetspartner i undervisningen
- ChatGPT som stöd för elever, på ett ansvarsfullt och etiskt sätt
- Workshop där du övar, prövar och praktiskt tillämpar.

- Utveckla välfungerande arbetslag med gott samarbetsklimat
- Skapa delaktighet och engagemang där alla tar gemensamt ansvar
- Håll fokus på rätt saker i rätt tid i riktning mot målen

- Ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling
- Utveckla språkstödjande aktiviteter i alla ämnen
- Förbättra elevaktiviteten genom medveten språkanvändning i syfte att öka likvärdigheten i det språkligt heterogena klassrummet
- Skapa stöttning som leder till utveckling, lärande och ökad måluppfyllelse för era elever
- Pröva, ompröva och utvärdera undervisningen

En kurs för rektorer som ger verktyg för att utveckla en stabil infrastruktur med en tydlig arbets- och utvecklingsorganisation som främjar en utvecklingsbenägen kultur. Kursen ger också insikter i välfungerande kollegialt lärande och distribuerat ledarskap.

- Utforma en tillgänglig lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen
- Utveckla hjälpsamma strukturer och använda er av tydliggörande pedagogik
- Förbättra den fysiska lärmiljön med fokus på tillgänglighet
- Utveckla arbetssätt för kartläggning och anpassningar
- Höja kunskapen om olika förmågor och NPF i hela kollegiet

- Identifiera och hantera yrkeselevers språkliga utmaningar, förutsättningar och möjligheter i yrkesämnen.
- Planera och genomföra en språkligt tillgänglig undervisning.
- Arbeta med effektiv stöttning och utveckla strategier för självständigt lärande.

- Driv kontinuerlig undervisningsutveckling
- Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande
- Implementera kollegiala metoder som kännetecknar lärares kollaborativa lärande
- Skapa utvecklingsfrämjande strukturer i och av undervisningen

- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.

- Hur ger vi effektiv återkoppling som ger effekt?
- Hur skapar vi bedömningssituationer som försvårar fusk?
- Hur får vi undervisning och bedömning att samverka?

- Hur designar vi undervisning som ger resultat digitalt?
- Hur får vi till interaktionen?
- Hur skapar vi meningsfullhet och motivation?

- Hur skapar vi relevanta och meningsfulla samtalsövningar?
- Hur övar vi samtalsstrategier så att individen vågar inleda och delta i samtal?
- Så blir uttalsträningen en naturlig del av samtalsundervisningen

- Hur lär man ut ett språk via distans?
- Hur stärker vi elevinteraktionen?
- Hur bedömer man när eleverna är på andra sidan datorn?

- Hur påverkar NPF lärandet och den vuxne elevens förmågor?
- Hur gör vi undervisningen mer tillgänglig och anpassad till vuxna elever med NPF?
- Hur ger du alla samma möjlighet trots olika förutsättningar?

- Hur möter vi vuxnas erfarenheter och utmaningar i undervisningen?
- Hur designar du undervisning som utgår från vuxnas lärprocesser?
- Så arbetar vi med stöttning och strategier för lärande