
Så får ni effektivare möten
Här får du sex praktiska tips för att skapa goda förutsättningar och en agenda som hjälper er att hålla fokus.
Här får du sex praktiska tips för att skapa goda förutsättningar och en agenda som hjälper er att hålla fokus.
I det heterogena klassrummet finns det skillnader i läsförmåga mellan elever med olika bakgrund. Läsförmågan kan påverkas av genetiska faktorer men också av kön och socioekonomiska förutsättningar.
Vi har pratat med kursledarna bakom den nya fortbildningen som kopplar forskning till praktik och ger lärare verktyg att använda direkt i undervisningen.
En intervju med Marie Nilsson Nordfors
Problemträdet – en analysmodell
Att skapa ett sammansvetsat och effektivt arbetslag är en viktig del av arbetet i förskolan och skolan. Här får du skatta din grupps teamprestationer och läsa mer om vad du kan göra för att stötta arbetslaget på vägen mot ett välfungerande team.
Här får du en guide med några enkla steg som kan stärka arbetet med de yngsta barnen och samarbetet med hemmet.
Med Gy25 vill man motverka fragmenterat lärande och ge bättre förutsättningar för ett fördjupat lärande över tid. Försteläraren Thomas Strandquist och skolutvecklaren Lena Göthe samtalar här om hur ni genom integrerade lärprocesser över ämnesgränserna kan ta sikte mot examensmålen och skapa ett mer sammanhållet lärande för era elever.
Hur många gånger har du inte suttit efter ett samtal eller möte och tänkt, hur blev det att jag tog på mig att göra alla dessa saker? Här får du några enkla knep för hur du istället kan skapa handlingskraft och engagemang hos kollegorna.
Vad händer när aktionsforskning får vara vägen till språkstödjande medvetenhet?
Så stärker ni samtalskulturen i förskolan och främjar varje barns språkutveckling i vardagen
Lär dig mer om medveten språkutvecklande undervisning i förskolan