Skapa hållbara utvecklingsstrukturer för ständig förbättring som blir engagerande för kollegorna och ger effekt på elevernas och barnens lärande.
Bli en trygg processledare i utvecklingsarbete som gör verklig skillnad. Du får verktyg för att engagera kollegor, driva förbättringsprocesser och fokusera på det som utvecklar barns och elevers lärande – på riktigt.
En central del för undervisningsutveckling är att den måste utgå från och ständigt ha elevernas och barnens behov i centrum, först då får den effekt på deras lärande. Kursen ger dig metoder och verktyg för att driva utvecklingsarbete som engagerar kollegor och ger effekt i undervisningen.
Efter kursen kan du analysera behov, leda processer med fokus på lärande och skapa strukturer för hållbar förbättring. Du får utveckla ditt processledarskap med fokus på undervisningens kvalitet och effekten på lärandet.
Många upplever att det är en utmaning att få till utveckling som gör skillnad i vardagen – och där kollegorna känner sig delaktiga och är med på tåget. Ofta finns ett glapp mellan ambition och faktisk förändring. Den här kursen ger dig redskap att minska det glappet.
Du blir stärkt i rollen som ledare och får ökad förståelse för gruppdynamik under förändringsarbete, konkreta samtalsstrukturer som skapar engagemang och delaktighet, verktyg för att hantera motstånd och modeller för att driva ett ständigt pågående förbättringsarbete.
...leder utvecklingsarbete och vill stärka ditt pedagogiska ledarskap. Kursen passar dig som är förstelärare, utvecklingsledare, arbetslagsledare, specialpedagog, eller skolledare – i alla skolformer.
Efter kursen är du diplomerad processledare med dokumenterad kunskap om att leda utvecklingsarbete som ger effekt på elevers och barns lärande.
Lena Göthe har lång erfarenhet som lärare i både skola och förskola, som rektor, skolutvecklare och fortbildare. Hon undervisar idag mest på Göteborgs universitet, på rektorsprogrammet och i kurser kring undervisningsutveckling.
Hennes främsta kompetensområden är undervisningsnära kollegialt lärande, ledning av lärares lärande, pedagogiskt ledarskap för rektorer och systematiskt kvalitetsarbete mitt i skolans vardag.
Det kan vara utmanande att i förståelsen av sitt ledarskap gå från att vara den som vrider på utvecklingens hjul till att leda processer där alla kollegor är ägare av och delaktiga i förbättringsarbetet. Här får du möjlighet att analysera ditt eget sammanhang och vad som krävs av ditt ledarskap för att initiera de processer som utgår från vad just era barn/elever behöver.
• Processledarskap, ett pedagogiskt ledarskap som främjar lärande och utveckling
• Förbättring snarare än förändring – från projekt till processer
• Att etablera strukturer för evidensbaserad undersökning och förbättring
• Kvalitetsarbete med beslut som baseras på fakta och analys
Vi provar konkreta processer och metoder för det lärande som pågår mitt i planering, genomförande och utveckling av undervisning. Huret i ledarskapet behöver stå i relation till vadet, därför tränar vi på metoder där vi undersöker behov i barnens/elevernas lärande och hur vi kan skapa precis det ledarskap som behövs i varje del av förbättringsarbetet.
• Lärcykel för kollaborativt lärande
• Att göra kollegiala observationer av elevers lärande
• Analysen som nav i vetenskapligt förhållningssätt och beprövad erfarenhet
• Undervisningsutveckling för likvärdighet i elevernas lärande
Precis som vi i vårt förbättringsarbete utgår från barnens/elevernas behov behöver du i ditt processledarskap utgå från vad dina kollegor behöver. Vi tränar därför på hur du kan undersöka vilka tyngdpunkter som behövs i ledarskapet och hur du kan ta reda på vad det beror på ”när det går åt skogen” samt hur ni ska komma vidare.
• Pedagogiskt ledarskap med analys av gruppens mognad som grund
• Metoder för allas delaktighet, ett villkor för lärande
• Möta motstånd och få andra med sig i förändring
• Forma ”organisatorisk kompetens” för förändring av skolkulturer
• Verksamhetsövergripande processer för kontinuerligt förbättringsarbete