Specialpedagogik

NPF i fritidshemmet

Behov, beteenden och bemötande – få fritids att funka för fler!
  • Få fritidshemmet att fungera för elever med NPF 
  • Organisera för att möta behoven bakom beteenden  
  • Hantera utmanande situationer och moment 

Den här kursen ger kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och exempel på strategier och verktyg för att skapa ett fritidshem som fungerar för fler elever där verksamheten möter olika behov. Resultatet blir att vi skapar mer trygghet och lugn i gruppen, de utmanande situationerna minskar och alla elever får förutsättningar att utvecklas.  

Vill du få fritidshemmet att fungera för fler elever?

På fritidshemmet är det många elever som möts. Alla med olika behov utifrån mognad, NPF-diagnoser och andra funktionsvariationer. Behoven kopplat till organisation och lärmiljö kan skapa utmaningar i verksamheten. Stök vid förflyttningar, elever som inte hittar något meningsfullt att göra, konflikter i lekar och så vidare. Om vi förstår behoven bakom beteendena och även förstår vår del i dessa kan vi organisera verksamheten så att den funkar för fler. Vinsten blir ett fritidshem där eleverna får bättre förutsättningar att utvecklas och lära och dessutom ett större lugn i gruppen som helhet.  

Om kursen

Kursen ökar förståelsen för NPF och vad som kan bli svårt. Vi kopplar det tydligt till fritidshemmets verksamhet och hur behoven signaleras i typiska situationer som uppstår under en dag. Huvudfokus ligger på verktyg och strategier för att möta de behov eleverna har och hur verksamheten kan organiseras för att de problematiska situationerna inte ska uppstå. När mindre tid behöver läggas på att hantera svåra situationer kan den i stället läggas på kvalitativa lärandesituationer i samspel med eleverna.  

Strategierna och verktygen kan också användas i arbetet med lärandemål, rastverksamhet och i eventuellt uppdrag som klass-/elevresurs vilket ger en positiv effekt på elevernas lärande, studiero och trygghet under hela deras dag.  

Innehåll

  • NPF och funktionsvariationer – vad är det som blir svårt? 
  • Förstå behoven bakom beteenden 
  • Pedagogens ansvar kopplat till utmanande beteenden 
  • Tydliggörande pedagogik, visuellt stöd och olika kommunikationsstöd  
  • Hantera utagerande och utmanande beteenden 
  • Bemötande och förhållningssätt som bygger relation  

Praktiknära och välgrundat

Kursen varvar teori med en stor portion konkreta exempel på hur det kan tillämpas i vardagen. Vi växlar mellan föreläsning, egen reflektion och övningar i grupp. Kunskaperna kan börja tillämpas direkt efter kursen och kommer ge en positiv effekt för dig och dina elever.   

Målgrupp

Lärare i fritidshem

Vår pedagogiska idé - vi startar lärandet med en fråga

För att svara på en fråga behöver vi tänka och vi behöver tänka för att lära oss

Därför är det här med frågor extra spännande. Våra fortbildningar tar sin utgångspunkt i de tre klassiska frågorna vad, varför och hur? Som grund har vi våra styrdokument och aktuell forskning men det är först när vi omsätter den kunskapen i en användbar praktik som det gör skillnad. Det är här våra fortbildare kommer in med sin erfarenhet och det grundläggande målet är att våra kurser ska besvara frågan Hur gör vi för att få det att fungera i praktiken?

Fortbildningen varvar teoripass med reflektioner och gruppövningar. Deltagarna har möjlighet att ställa frågor och få svar. Ni kommer att få en mängd tips, idéer och inspiration att prova på nya arbetssätt. Vi vill att ni ska kunna använda era nya kunskaper redan dagen efter fortbildningen och att det ni lär er kommer att göra skillnad för er undervisning och era elever.

Vill du veta mer?

Fyll i formuläret eller ta kontakt med din fortbildningsrådgivare. Se kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Till kursprogrammet

Ett alternativ till uppdragsfortbildning är att gå en av våra öppna kurser.
Till kursprogrammet >>

Konkreta tips
Värt sitt pris

Kontakta mig

Jag hjälper dig gärna med dina frågor om uppdragsfortbildning.

Fortbildningsrådgivare

Evert Norberg Karkulahti