Magdalena Berger
Fortbildare
Specialpedagog, författare & handledare
När Magdalena Berger började arbeta som specialpedagog i mitten av 1990-talet fann hon att det var förvånansvärt många elever som var drabbade av psykisk ohälsa, något det inte talades om då. Hon insåg snart att skolan hade en viktig uppgift här. Genom att synliggöra elevers tysta lidande och lyfta problemet ville hon bidra till attitydförändring. Det ledde till att hennes utbildningsfördjupning och fortsatta arbete kom att handla om psykisk ohälsa hos barn och ungdomar samt barns sårbarhet.
Under de tjugofem år Magdalena arbetat som specialpedagog har hon arbetat i såväl förskola och särskola som i grundskola samt gymnasiet. Hon har vid sidan av sin breda kunskapsbas inom områdena specialpedagogik och elevhälsa också fördjupad kunskap inom områden som NPF, språkstörning, särbegåvning samt egen personlig erfarenhet av NPF. Därtill är hon en mycket omtyckt handledare och betonar alltid samtalets kraft i allt förändringsarbete.
På senare år har Magdalena nått en bred publik som föreläsare och författare med sina viktiga tankar om hur skolan kan och bör arbeta med Känsla av sammanhang (KASAM) i syfte att främja psykisk hälsa hos såväl elever som skolpersonal. Hennes böcker och föreläsningar som lyfter lärarhälsan som ett viktigt utvecklingsområde och är en förutsättning för elevhälsa har fått stor uppmärksamhet.