I tolv kapitel delar förskollärare och forskare med sig av goda exempel, erfarenheter och kunskap utifrån aktuella vetenskapliga rön. De diskuterar frågor som:
Vilka möjligheter ger digitaliseringen för att skapa och lära? Hur kan man arbeta mot läroplanens mål med hjälp av populärkultur? På vilket sätt stödjer man bäst flerspråkiga barns språkutveckling? Hur kan bedömning och systematiskt kvalitetsarbete leda till en mer genomtänkt och inkluderande utbildning?
Innehållsförteckning
Förord – Malin Andersson & Therés Åkerblom (red.)
Kapitel 1 – Det lärande barnet i förskolans utbildning och undervisning
Therés Åkerblom
Kapitel 2 – Arbetslaget i undervisningen
Malin Andersson
Kapitel 3 – Kan alla barn lyckas i förskolan?
Ann Kronberg Larsson
Kapitel 4 – Digitala verktyg för de yngsta barnen
Sara Persson
Kapitel 5 – Lek och estetik som den röda tråden
Sara Bergström & Linda Bjällerstedt
Kapitel 6 – Högläsning är vägen till språket
Therés Åkerblom
Kapitel 7 – Digitalt skapande och lärande med barnen
Simon Melin
Kapitel 8 – Att omfamna skillnader och göra mångfalden till en resurs
Farzaneh Moinian
Kapitel 9 – Att stötta flerspråkiga barns språkutveckling och lärande
Anniqa Sandell Ring
Kapitel 10 – Släpp in populärkulturen i undervisningen
Therés Åkerblom
Kapitel 11 – Bedömning som verktyg för att utveckla undervisningen
Ulrika Jonson & Ann Kronberg Larsson
Kapitel 12 – Om vi gör som vi alltid har gjort kommer inget att förändras
Malin Andersson
Fotografer och illustratörer
Din bok har lagts till i varukorgen