Lärande

Flerspråkighet och interkulturellt förhållningssätt

En språkutvecklande förskola där kulturer möts

Lär er att:

  • Arbeta med språkutveckling för flerspråkiga barn
  • Utveckla ett interkulturellt förhållningssätt i vardagen
  • Skapa en flerspråkig lärmiljö där kulturer möts

Om fortbildningen

I förskolan möts människor från olika kulturer som talar olika språk. Med rätt stöttning kan de flerspråkiga barnen utveckla både sitt modersmål, det svenska språket och en flerspråkig kompetens. Men hur får man till det i praktiken? Här får du lära dig hur du kan arbeta för att lyfta barnens kulturer på ett naturligt sätt och väva in det i undervisning och utbildning. Du får verktyg för att arbeta med barnens språkande och kultur, ta vara på språkresurser samt hur du skapar en lärmiljö som främjar flerspråkighet.

Under fortbildningen undersöker vi följande frågor…

Hur kan vi utveckla ett interkulturellt förhållningssätt på förskolan?

Att förstå och vara nyfikna på varandra och barnen och väva ihop kulturer på ett naturligt sätt kräver ett interkulturellt förhållningssätt. Men vad betyder interkulturalitet och hur arbetar man med begreppet i förskolan? Och är det skillnad på interkultur och mångkultur? Efter den här kursen kommer du ha kunskap och metoder för att ta steget mot ett interkulturellt förhållningssätt.  

Hur arbetar vi med flerspråkighet utifrån det enskilda barnets behov?

Vi som arbetar i förskolan ska uppmärksamma och möta varje barns behov. Men hur gör vi när vi saknar kunskap om det enskilda barnets språk och kultur? Hur vi möter varje familj redan från start i förskolan påverkar barnets utveckling och lärande. Du får lära dig hur du gör språkkartläggningar för att ta reda på barnens språkresurser och hur vi väver in dessa komponenter in i vardagen.

Hur förverkligar vi en flerspråkig och interkulturell lärmiljö på förskolan?

Att ha en lärmiljö där barnen får språkbada i flera olika språk och möta olika kulturer är viktigt för språkutvecklingen. Men hur får vi till det i praktiken? Hur vet vi vad vi ska lägga till eller ta bort i lärmiljön? I den här kursen får du verktyg för att bygga upp en lärmiljö där kulturer möts och där barnen får möjlighet att inspireras till att utveckla både sitt modersmål och andra språk.

Målgrupp

Förskollärare, barnskötare och rektorer

Vår pedagogiska idé - vi startar lärandet med en fråga

För att svara på en fråga behöver vi tänka och vi behöver tänka för att lära oss

Därför är det här med frågor extra spännande. Våra fortbildningar tar sin utgångspunkt i de tre klassiska frågorna vad, varför och hur? Som grund har vi våra styrdokument och aktuell forskning men det är först när vi omsätter den kunskapen i en användbar praktik som det gör skillnad. Det är här våra fortbildare kommer in med sin erfarenhet och det grundläggande målet är att våra fortbildningar ska besvara frågan Hur gör vi för att få det att fungera i praktiken?

Fortbildningen varvar teoripass med reflektioner och gruppövningar. Ni har möjlighet att ställa frågor och få svar. Ni kommer att få mängder av tips, idéer och inspiration att prova på nya arbetssätt som ni kan använda redan dagen efter fortbildningen.

Nyfiken?

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig

Till kursprogrammet

Ett alternativ till uppdragsfortbildning är att gå en av våra öppna kurser.
Till kursprogrammet>>

Aktuellt och väl förankrat
Bra i egna lokaler!

Kontakta mig

Jag hjälper dig gärna med dina frågor om uppdragsfortbildning.

Fortbildningsrådgivare

Jonas Gille