Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper

Utvecklingsprocesser sätter vi igång tillsammans!
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er.

Ni får föreläsningar av högsta kvalitet som ger er ett gemensamt språk för utveckling och skapar förståelse och nyfikenhet att lära mer. Ni får problematisera aktuell forskning. Ni får laborera, undersöka, ställa frågor och reflektera. Ni får verktyg och praktiska tips som ni kan använda direkt efter fortbildningen. 

Vi fortbildar på plats hos er eller digitalt. Kontakta din fortbildningsrådgivare (se längst ner på sidan) för mer information eller fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig. 

Dessutom:
Inspirationsföreläsningar >>
Skolutveckling >>

Ämnesövergripande lärande
– ur ett kollaborativt perspektiv

  • Konkret struktur och modell för ämnesintegrerat lärande
  • Helhetssyn på elevernas lärande, för att undvika en spretig skolvardag
  • Hälsofrämjande förhållningssätt som motverkar stress och sårbarhet, för både elever och lärare
  • Undervisning för effektivt lärande, fördjupad förståelse och utveckling av förmågor

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
En del i det systematiska kvalitetsarbetet

  • Ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling
  • Utveckla språkstödjande aktiviteter i alla ämnen
  • Förbättra elevaktiviteten genom medveten språkanvändning i syfte att öka likvärdigheten i det språkligt heterogena klassrummet
  • Skapa stöttning som leder till utveckling, lärande och ökad måluppfyllelse för era elever
  • Pröva, ompröva och utvärdera undervisningen

Stärk det kollegiala lärandet
Kollegialt lärande

  • Driv kontinuerlig undervisningsutveckling
  • Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande
  • Implementera kollegiala metoder som kännetecknar lärares kollaborativa lärande
  • Skapa utvecklingsfrämjande strukturer i och av undervisningen

Tillgänglig skola för alla
Specialpedagogik

  • Utforma en tillgänglig lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen
  • Utveckla hjälpsamma strukturer och använda er av tydliggörande pedagogik
  • Förbättra den fysiska lärmiljön med fokus på tillgänglighet
  • Utveckla arbetssätt för kartläggning och anpassningar
  • Höja kunskapen om olika förmågor och NPF i hela kollegiet

Differentierad undervisning
Lärande och undervisning

  • Hur planerar du en differentierad undervisning?
  • Hur arbetar du differentierat i klassrummet?
  • Hur förbättrar, bearbetar och utvärderar du undervisningen?

Diplomerad arbetslags- och mellanledare
Ledarskapsutveckling för dig i skola och förskola

  • Leda medskapande
  • Leda arbetslag och processer
  • Leda i ständig förändring

Extra anpassningar och särskilt stöd
Specialpedagogik

  • Var går gränsen mellan ”vanlig” effektiv undervisning, extra anpassningar och särskilt stöd?
  • Hur kartlägger vi och analyserar elevens behov av stöd?
  • Hur vet vi att stödet minskar glappet mellan elevens funktionsnivå och skolans krav?

Fortbildning för elevassistenter
Lärande och undervisning

  • Hur formar vi ett bra pedagogiskt samarbete mellan lärare och assistent?
  • Hur blir elevassistenten en tydlig ledare för elevens lärande?
  • Hur utvecklar jag ett förhållningssätt och bemötande som gör skillnad för eleven?

Kognitionsvetenskap i klassrummet
Lärande

  • Förstå hjärnans komplicerade struktur
  • Omsätta kognitionsvetenskap till träffsäker undervisning
  • Maximera elevernas lärande med en hjärnsmart lärmiljö

Kooperativt lärande

  • Hur förflyttar du en undervisning på gruppnivå till individnivå?
  • Hur varierar du undervisningen för att nå högre måluppfyllelse?
  • Hur skapar du det samarbetande klassrummet, där eleverna blir varandras lärarresurser? 

Bedömning och betyg i praktiken
Bedömning och betyg i praktiken

  • Vad innebär ett professionellt bedömningsarbete?
  • Vilka ramfaktorer påverkar min undervisning, bedömning och betygsättning?
  • På vilket sätt förändras mitt bedömningsarbete med en ny läroplan?
  • Hur genomför jag en återkopplande dialog som utvecklar mina elever?
  • Vad behöver jag tänka på för att skapa rättvisa och likvärdiga bedömningssituationer?

Lärares bedömarkompetens
Lärande

  • Förstå bedömarkompetens i ett vidare perspektiv
  • Stärka din professionalism i bedömningsarbetet
  • Öka din medvetenhet om elevens välmående och lärande i bedömningsarbetet
  • Stärka bedömningsarbetet genom professionella lärandegemenskaper

Motivation för meningsfullt lärande
Lärande och undervisning

  • Hur kan jag utveckla strategier för drivkraft och motivation?
  • Hur kan jag använda strategier som ökar motivationen hos eleverna?
  • Hur får du eleverna att orka fortsätta kämpa när de helst vill ge upp?

 

 

 

NPF och beteendeproblematik i skolan
Att stötta elever som möter en problematik i skolan

  • Hur blir vår skola tillgänglig för elever med olika funktionsnedsättningar?
  • Vad innebär elevernas funktionsvariationer för din undervisning?
  • Hur underlättar vi för elever med NPF till en fungerande skolgång?

Psykisk hälsa och hållbara studier
Lärande

  • Främja elevers hälsa på gruppnivå med fokus på friskfaktorer
  • Stärka känslan av sammanhang (KASAM) för både dig själv och dina elever
  • Fånga upp signaler på ohälsa i tid
  • Använda samtalsmodeller och strategier i mötet med elever med psykisk ohälsa

Relationskompetens och konflikthantering
Lärande

  • Se sambandet mellan relationskompetens och lärande
  • Skapa trygghet och bygga tillitsfulla relationer
  • Hantera konflikter och analysera bakomliggande faktorer
  • Hantera och utföra jag- och gruppstärkande samtal

Självledarskap för lärare
Lärande

  • Utveckla förmågan att leda sig själv i sin roll och hitta balansen mellan krav och höga förväntningar
  • Väx i konsten att motivera och styra sig själv i ett komplext arbetsliv
  • Få nycklar till att minska stress, samt strategier för att hantera uppdraget och räcka till

Tidig läs- och skrivinlärning
Lärande och undervisning

  • Hur designar du lärsituationer så att de skapar en undervisningsgaranti för eleven?
  • Hur bygger du upp en tydlig arbetsgång från förskoleklass till och med åk 3?
  • Hur anpassar du läs- och skrivinlärningen för flerspråkiga elever?
  • Hur motiverar du eleverna till lusten att läsa och skriva texter?

Tydliggörande pedagogik
Specialpedagogik

  • Hur möter du olika behov och förutsättningar i din planering?
  • Så utformar du visuellt stöd - tips och lektionsexempel för olika åldrar
  • Hur använder du tydliggörande pedagogik för att göra eleverna mer självgående?

Undervisningsdesign och klassrumsledarskap
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Tillämpa relationellt ledarskap i klassrummet
  • Utforma effektiv undervisning med rätt inlärningsstöd
  • Utveckla elevernas tänkande och reflektion
  • Skapa tydlighet och struktur för ökad studiero

Vägar till skolnärvaro
Tillgänglig lärmiljö

  • Vem är hemmasittaren?
  • Så får vi eleven att återvända till skolan
  • Hur kan vi få en elev att stanna i skolan?
  • Fungerande samarbete med hemmet

Coachande ledarskap
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Vad innebär ett coachande ledarskap?
  • Hur använder vi coachande verktyg för att stärka gruppens problemlösning  
  • Hur genomför du coachande samtal?

Leda i motstånd och bristande samspel
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
  • Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
  • Hur hanterar vi konflikter som uppstår?

Dela med dina kollegor!

Kontakta mig

Jag hjälper dig gärna med dina frågor om uppdragsfortbildning.

Fortbildningsrådgivare

Evert Norberg Karkulahti