Expertföreläsning Jörgen Tholin • Varför en reform? • Betyg historiskt och idag. • Utmaningar och möjligheter. |
Expertföreläsning Larissa Mickwitz • Bildningstanken i undervisningen. • Långsiktigt och hållbart lärande. • Bedömningspraktik och progression. |
Praktikexempel Jesper Grönlund • Centralt innehåll, nivåer och progression. • Hur påverkas min undervisning? • Hur ska jag planera och bedöma? |
Vad passar er?
Flippa fortbildningen
Med ett flippat upplägg kan ni på ett flexibelt sätt hitta rätt tillfälle och struktur för att komma igång med utvecklingsarbetet. Det flippade paketet består av en hel- eller halvdag på egen hand med inspelade föreläsningar samt tillhörande metodmaterial. Denna dag följs upp av en hel- eller halvdag med fortbildare på plats.
Heldag med fortbildare på plats eller digitalt
Under en heldag växlar ni mellan föreläsning med fortbildare på plats, workshops och inspelade expertföreläsningar.
Föreläsning med fortbildare på plats eller digitalt
Här får ni arbeta tillsammans med en fortbildare under allt ifrån 90 min till tre timmar utifrån era önskemål. Fortbildaren inkluderar utvalda delar av de inspelade expertföreläsningarna i upplägget och väver in workshoparbete i olika omfattning beroende på längd på föreläsningen.
Ni kan ta del av de digitala föreläsningarna under en begränsad period även efter er fortbildningsdag.
Efter uppstartspaketet kan ni koppla på skräddarsytt stöd med fortbildare som lotsar er genom processen.
Läs mer här
Gy25 – vad, varför och hur?
Jörgen Tholin är forskare och docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Han var tidigare statlig betygsutredare och ledde utredningsarbetet som ligger till grund gör ämnesbetygreformen. Under föreläsningen ger han en grundlig förståelse för reformens innehåll, intentioner och vad det innebär för undervisning, bedömning och betygssättning.
- Varför en gymnasiereform – intentionen?
- Centralt innehåll, sammanhållna ämnen och nivåer.
- Långsiktigt lärande utifrån en helhetssyn.
- Sammantagen bedömning, ämnesbetyg och programmål.
- Möjligheter och utmaningar med reformen.
Jörgen svarar på frågor om reformen:
- Hur ska jag tänka när jag implementerar reformen i min undervisning?
- Vad innebär rättvis bedömning egentligen? Hur ska jag tänka när ett betyg omfattar fler poäng än tidigare? Hur gör vi detta rättssäkert?
- Vad innebär en helhetssyn på lärande och långsiktigt lärande? Hur kan vi tänka om programmålen i detta?
- Vad innebär sammantagen bedömning? Vilken roll har de nationella proven i detta?
- Vad innebär lärarens friutrymme?
- Hur kan vi tänka in bildningstanken i vår undervisning?
- Hur kan vi motivera elever att läsa kurser på de högre nivåerna? Hur kan vi undvika taktiska val?
Långsiktigt lärande med bildningstanken i fokus
Gy25 för med sig en förändrad syn på lärande där undervisningen ska ha ett tydligare bildningsfokus och främja ett mer långsiktigt lärande utifrån en helhetssyn. Larissa Mickwitz är universitetslektor på Stockholms universitet vid Institutionen för pedagogik och didaktik. Hon ger här insikter kring lärprocesser och hur elevernas lärande påverkas av den nya synen på lärande och vad det innebär för din undervisning.
- Lärprocesser, bildning och metoder för att lära och utvecklas.
- Att undervisa långsiktigt och hållbart utifrån en helhetssyn.
- Professionell bedömningspraktik och progression.
Gy25 i praktiken
Jesper Grönlund är gymnasielärare och arbetar i dag med utvecklingsarbete på huvudmannanivå där han bland annat leder olika utbildningsinsatser. Hans styrka ligger i att utgå från beprövad erfarenhet och presentera med hög igenkänning – och ett innehåll som är lätt att omsätta till egen praktik. Under den här föreläsningen hjälper han till att förstå vad reformen kommer att betyda i praktiken och lärarvardagen.
- Centralt innehåll, nivåer, betyg och programmål.
- Hur påverkas min planering och undervisning?
- Helhetssyn och minskad fragmentisering – vad betyder det konkret?
- Vad innebär sammantagen bedömning?