Lärarledda och interaktiva kurser - i liten grupp
Tillsammans i en mindre grupp får du ny kunskap, praktiknära verktyg och möjlighet att utbyta erfarenheter med kollegor från andra arbetsplatser i landet. Efter kursen har du ny energi och konkreta verktyg att använda direkt i klassrummet.
ChatGPT som didaktiskt verktyg
Nya möjligheter för dig som lärare och nya möjligheter för dina elever.
Relationellt lärarledarskap
Elevens lärande – och sambandet mellan hälsa och välbefinnande
Gy25 – en reform som förändrar vårt arbete
Aktivt lärande – ett helhetsgrepp på Gy25
Språk- och kunskapsutvecklande klassrum
Bli rustad med kunskap som gör skillnad!
Extra anpassningar och särskilt stöd
– vad ska vi göra och hur ska vi göra det?
Gy25 – en reform som förändrar vårt arbete
-
Aktivt lärande - ett helhetsgrepp
-
Leda dig själv och andra i utvecklingsarbetet
-
Planera och genomföra undervisning inom ramen för Gy25
Specialpedagogisk kompetens i SKA-arbetet
- Specialpedagogisk kompetens som bidrar i skolutveckling.
- Konkreta samtalsförslag för handledning som leder till förändring.
- Stärk din analyskompetens – underlag, utvärdering och uppföljning.
- Planering och genomförande av hållbara utvecklingsinsatser.
Vetenskapligt skrivande i alla ämnen
- behärska strategier för att undervisa om ett vetenskapligt förhållningssätt
- undervisa om vetenskapligt skrivande med progressionstanken i fokus
- hantera återkoppling och bedömning som utvecklar elevernas vetenskapliga skrivande
- förbättra kvalitén på elevernas gymnasiearbete - både som lärare och handledare
ChatGPT som didaktiskt verktyg
Nya möjligheter för dig som lärare och nya möjligheter för dina elever
Lärare som undervisar elever från 13 år och uppåt. Skolledare och huvudmän som söker riktlinjer för AI i skolan.
ChatGPT som assistent i klassrummet
- Skapa en mer inkluderande och individanpassad lärmiljö.
- Öka elevernas engagemang och förbättra deras resultat.
- Skydda elever och skola genom riskhantering och förståelse för AI-verktyg.
- Skapa en trygg och etiskt hållbar AI-användning.
Undervisningspraktik som stärker kunskapsutvecklingen
- Hur du omsätter forskning inom didaktik och lärande till effektiv undervisning.
- Stötta eleverna till att äga sin egen lärprocess genom explicit undervisning.
- Olika vägar till en varierad, elevaktiv och individanpassad undervisning.
Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap
En kurs för rektorer som ger verktyg för att utveckla en stabil infrastruktur med en tydlig arbets- och utvecklingsorganisation som främjar en utvecklingsbenägen kultur. Kursen ger också insikter i välfungerande kollegialt lärande och distribuerat ledarskap.
Biträdande rektorer i förskolan, grundskolan, gymnasieskolan, VUX/SFI, förskoleklass och fritidshem
Biträdande rektor
En tredagars kurs i process speciellt utvecklad för biträdande rektorer. Fokuset på kursen ligger i hur:et. Du får en grundläggande ledarskapskurs som ger dig de viktigaste verktygen för rollen.
Coachande ledarskap
En heldagskurs för dig som genom coachande samtal vill stärka dina medarbetares självledarskap.
Diplomerad arbetslags- och mellanledare
En tredagarskurs i process för ledare som vill utveckla sitt pedagogiska ledarskap och få verktyg och träning i att leda i arbetslag, ämneslag och andra grupper i skola och förskola.
Leda i motstånd och bristande samspel
En heldagskurs för dig som vill lära dig kommunicera och agera i situationer av motstånd eller konflikt.
För dig som leder utvecklingsarbeten. Utvecklingsledare, förstelärare, arbetslagledare, specialpedagoger, biträdande rektorer, rektorer. För alla skolformer.
Leda undervisningsutveckling
En tredagarskurs i process, för dig som arbetar i skola/förskola och vill leda och driva undervisningsnära förbättringsprocesser. Hållbara processer som både engagerar kollegor och ger synliga effekter på elevers lärande och barns lärmiljö.
Språk- och kunskapsutvecklande klassrum
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
- Få insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – samhällsvetenskapliga ämnen
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
- Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – svenska som andraspråk
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
- Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – naturvetenskapliga ämnen
- Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i de naturvetenskapliga ämnenas utmaningar, såväl det ämnesövergripande skolspråket som det ämnesspecifika naturvetenskapliga språket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning i naturvetenskap.
- Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – matematik
- Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i matematikens utmaningar, såväl det ämnesövergripande skolspråket som det ämnesspecifika matematiska språket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning i matematik.
- Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.
Relationellt lärarledarskap
- Se sambandet mellan relationskompetens och lärande.
- Bygg tillitsfulla relationer för att skapa trygghet.
- Hantera konflikter och analysera bakomliggande faktorer.
- Skapa sammanhang för elever i syfte att minska stress, nå välmående och stimulera till lärande.
Tillitsbaserat ledarskap
En fortbildning där du får lära dig det tillitsbaserade ledarskapets olika principer och vad de betyder i praktiken.
Lärare, specialpedagoger, speciallärare, skolledare i grundskola, gymnasiet och vuxenutbildningen
Extra anpassningar och särskilt stöd
- Hitta gränsdragningen mellan extra anpassningar och särskilt stöd
- Kartlägga elevens behov på individ-, grupp- och organisationsnivå
- Säkerställa att eleven får rätt stöd i rätt omfattning