Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper
Fortbildning på plats hos er eller online
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er. Ni får föreläsningar och praktiknära forskning, verktyg och metoder, skräddarsytt efter era behov. Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig.
Dessutom:
Föreläsningar
Skolutveckling

Vi erbjuder stöd i olika nivåer som hjälper er att organisera och genomföra processen på ett hållbart och systematiskt sätt. Det handlar både om att skapa en gemensam kunskapsbas och om att koppla det som är nytt till den egna verksamheten.

- Skapa struktur och bygg kultur som leder till utveckling.
- Distribuerat ledarskap där fler tar ansvar för helheten.
- Gör det systematiska kvalitetsarbetet levande under hela läsåret.

- Det tillitsfulla klassrumsklimatet - en god grund för undervisning
- Ökad tillgänglighet och stärkt lärande
- Förbered undervisning och lärmiljö - förebygg skolsvårigheter

- Vad är AI och hur kan du som lärare använda det?
- ChatGPT som didaktiskt verktyg och samarbetspartner i undervisningen
- ChatGPT som stöd för elever, på ett ansvarsfullt och etiskt sätt
- Workshop där du övar, prövar och praktiskt tillämpar.

- Skapa en mer inkluderande och individanpassad lärmiljö.
- Öka elevernas engagemang och förbättra deras resultat.
- Skydda elever och skola genom riskhantering och förståelse för AI-verktyg.
- Skapa en trygg och etiskt hållbar AI-användning.

- En ny syn på lärande, inom ämnet och inom programmet.
- Utveckling av centrala förmågor från ett holistiskt perspektiv för ett livslångt lärande.
- Ett hälsofrämjande förhållningssätt till undervisning, i syfte att motverka stress och sårbarhet.
- Utforska elevers lärande i ett undervisningsnära systematiskt kvalitetsarbete.

- Se sambandet mellan relationskompetens och lärande.
- Bygg tillitsfulla relationer för att skapa trygghet.
- Hantera konflikter och analysera bakomliggande faktorer.
- Skapa sammanhang för elever i syfte att minska stress, nå välmående och stimulera till lärande.

- Få samsyn kring elevsyn, förhållningssätt och bemötande för att nå ett gynnsamt lärandeklimat.
- Skapa förutsättningar för lärande och stärka elevernas lärandeidentitet.
- Omsätta lärandeprinciper i praktiken för en varierad, individanpassad undervisning.
- Göra eleverna delaktiga och ge möjlighet för dem att ta ansvar i sin kunskapsutveckling.
- Stärka det relationella lärarledarskapet för att stimulera elevernas lärande.

- Ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling
- Utveckla språkstödjande aktiviteter i alla ämnen
- Förbättra elevaktiviteten genom medveten språkanvändning i syfte att öka likvärdigheten i det språkligt heterogena klassrummet
- Skapa stöttning som leder till utveckling, lärande och ökad måluppfyllelse för era elever
- Pröva, ompröva och utvärdera undervisningen

- Utforma en tillgänglig lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen
- Utveckla hjälpsamma strukturer och använda er av tydliggörande pedagogik
- Förbättra den fysiska lärmiljön med fokus på tillgänglighet
- Utveckla arbetssätt för kartläggning och anpassningar
- Höja kunskapen om olika förmågor och NPF i hela kollegiet

- Driv kontinuerlig undervisningsutveckling
- Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande
- Implementera kollegiala metoder som kännetecknar lärares kollaborativa lärande
- Skapa utvecklingsfrämjande strukturer i och av undervisningen

- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.

- Leda medskapande
- Leda arbetslag och processer
- Leda i ständig förändring

- Behärska strategier för att undervisa om ett vetenskapligt förhållningssätt
- Undervisa om vetenskapligt skrivande med progressionstanken i fokus
- Hantera återkoppling och bedömning som utvecklar elevernas vetenskapliga skrivande
- Förbättra kvalitén på elevernas gymnasiearbete - både som lärare och handledare

- Främja elevers hälsa på gruppnivå med fokus på friskfaktorer
- Stärka känslan av sammanhang (KASAM) för både dig själv och dina elever
- Fånga upp signaler på ohälsa i tid
- Använda samtalsmodeller och strategier i mötet med elever med psykisk ohälsa

- Var går gränsen mellan ”vanlig” effektiv undervisning, extra anpassningar och särskilt stöd?
- Hur kartlägger vi och analyserar elevens behov av stöd?
- Hur vet vi att stödet minskar glappet mellan elevens funktionsnivå och skolans krav?

-
Hur påverkar NPF lärandet och elevens förmågor?
-
Stödinsatser med progressionen i fokus
-
Hur gör vi undervisningen mer tillgänglig och anpassad till elever med NPF?

- Vad innebär ett coachande ledarskap?
- Hur använder vi coachande verktyg för att stärka gruppens problemlösning
- Hur genomför du coachande samtal?

- Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
- Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
- Hur hanterar vi konflikter som uppstår?

- Vem är hemmasittaren?
- Så får vi eleven att återvända till skolan
- Hur kan vi få en elev att stanna i skolan?
- Fungerande samarbete med hemmet