Att bygga starka arbetslag

Att skapa ett sammansvetsat och effektivt arbetslag är en viktig del av arbetet i förskolan och skolan. Här får du skatta din grupps teamprestationer och läsa mer om vad du kan göra för att stötta arbetslaget på vägen mot ett välfungerande team.

Grupper utvecklas hela tiden och genomgår perioder av tillhörighet, konflikter, tillit och struktur, arbete och avkoppling. Susan Wheelans forskning om grupputveckling ger oss en tydlig karta över de steg som en grupp går igenom på sin resa mot att bli ett välfungerande team.

Viktigt att komma ihåg är att ett arbetslag kan backa i sin utveckling vid omorganisering eller när medarbetare byts ut. Då blir det nya konstellationer och gruppen behöver stöd för att antingen återhämta sig till den fas gruppen befann sig i eller starta från början om det blivit en ny grupp.

Här följer en genomgång av de olika faserna, deras särdrag och hur du kan bidra till att stärka gruppen.

Vill du stärka arbetslagen i din organisation? Läs mer om hur vi kan stötta er att utveckla välfungerande arbetslag här.

Fas 1: Tillhörighet och trygghet

Den första fasen handlar om att skapa en känsla av trygghet och tillhörighet i gruppen. I detta skede är medlemmarna ofta osäkra på sina roller och vill förstå vilka förväntningar som finns. Fokus ligger på att undvika konflikter och på att bli accepterad av de andra.

Karaktäristiska drag:

  • Fokus ligger på personlig trygghet och acceptans i gruppen.
  • Kommunikationen är trevande och alla är artiga mot varandra.
  • Gruppen uttrycker behov av tydlig ledning och struktur.
  • Gruppen utgår från att det råder samsyn om målen.
  • Ledaren betraktas som välvillig och kompetent.

Vad kan du göra? Skapa en välkomnande atmosfär genom att vara tydlig med gruppens mål och regler. Uppmuntra deltagande och ge utrymme för alla att känna sig inkluderade. Som ledare är det viktigt att ge trygghet och tydliga direktiv.

Var befinner sig ditt arbetslag? Ladda ner checklistan för teamprestationer nedan och skatta din grupps nuläge.

Fas 2: Opposition och konflikt

När tryggheten ökar, vågar medlemmarna börja ifrågasätta strukturer och roller. Det är vanligt att konflikter och spänningar uppstår i denna fas, eftersom gruppens medlemmar börjar uttrycka sina individuella åsikter och behov.

Karaktäristiska drag:

  • Konflikter kring värderingar och mål uppstår.
  • Den ökade tryggheten gör att avvikande åsikter vågar uttryckas.
  • Missnöje med roller och arbetsuppgifter kan dyka upp.
  • Det bildas subgrupper och koalitioner.
  • Gruppens medlemmar utmanar både ledaren och varandra.

Vad kan du göra? Hantera konflikterna genom att förhålla dig lugn och saklig. Hjälp gruppen att hitta gemensamma lösningar och uppmuntra öppen kommunikation. Detta steg är avgörande för att bygga tillit inför nästa fas. Om ansträngningarna att lösa konflikterna blir framgångsrika ökar enigheten om gruppens mål och kultur mot slutet av detta stadium.

Behöver du verktyg för att hantera konflikterna? Boka kursen Leda i motstånd och bristande samspel.

Fas 3: Tillit och struktur

I den tredje fasen har gruppen kommit över de initiala konflikterna och börjar bygga en starkare grund av tillit. Det blir tydligare vilka roller som fungerar bäst för olika personer, och arbetsrelationerna blir mer samarbetsinriktade.

Karaktäristiska drag:

  • Det råder ökad tydlighet och samsyn om målen.
  • Roller och uppgifter fördelas mer efter olika medarbetares kompetens och styrkor.
  • Kommunikationen bli mer uppgiftsorienterad.
  • Högre grad av öppenhet och samarbete.
  • Behovet av tydliga direktiv minskar.

Vad kan du göra? Stöd gruppen genom att uppmuntra till feedback och gemensamt ansvarstagande. Se till att arbetsuppgifter fördelas effektivt och att alla känner sig delaktiga. Som ledare kan du inta en mer konsultativ roll.

Leder du kollegor utan att vara chef? Vår arbetslagsledarutbildning ger dig verktygen du behöver.

Fas 4: Arbete och produktivitet

I denna fas har arbetslaget blivit ett välfungerande team. Medlemmarna samarbetar effektivt, löser problem tillsammans och är engagerade i att nå gemensamma mål. Det är nu som gruppen presterar som bäst.

Karaktäristiska drag:

  • Alla är medvetna om och delar arbetslagets mål.
  • Var och en är medveten om och accepterar sin roll.
  • Fortsatt fokus på uppgiften och tiden läggs på att definiera och lösa problem som uppstår.
  • Kommunikationen är öppen och alla får sin röst hörd.
  • Delegering eller ”platt ledarskap” är den dominerande ledarstilen.

Vad kan du göra? Fortsätt stödja gruppen genom att uppmuntra kreativitet och problemlösning. Fira framgångar och håll engagemanget vid liv genom att sätta upp nya utmaningar och mål. Gruppens starka sammanhållning är nu en ovärderlig resurs.

Lästips: Stärk handlingskraften och engagemanget – 3 steg mot ett coachande ledarskap

Varför är det viktigt att veta var arbetslaget befinner sig?

Att förstå vilken fas en arbetsgrupp befinner sig i är avgörande för att kunna ge rätt stöd och ledning. En grupp som fastnar i en tidig fas riskerar att missa sin potential och drabbas av ineffektivitet eller konflikter. Genom att vara medveten om gruppens utvecklingsstadium kan du som ledare stärka sammanhållningen och styra utvecklingen mot ett högpresterande team.

Gott samarbete i arbetslagen är avgörande för kvalitén på barnens och elevernas utbildning. Genom att förstå och aktivt arbeta med grupputveckling bidrar ni till en lärmiljö där barn och elever mår bra, lär och utvecklas. Och till en arbetsmiljö där alla känner sig delaktiga och engagerade. Att satsa på grupputveckling är en investering som gynnar hela verksamheten och bidrar till långsiktig framgång – för barn, elever och lärare.

Ledarskapsutveckling för:

De 4 faserna

  1. Tillhörighet och trygghet
  2. Opposition och konflikt
  3. Tillit och struktur
  4. Arbete och produktivitet

Stärk ledarskapet genom hela styrkedjan

Investera i ledarskapsutveckling på alla nivåer i styrkedjan och ge bättre förutsättningar för att bedriva skolutveckling som blir hållbar och långsiktig.

Med utgångspunkt i våra kvalitetssäkrade utbildningspaket arbetar en fortbildare med ledarna på olika nivåer i styrkedjan.

Kontakta Hélène Welander så skräddarsyr vi ett upplägg som möter era behov och förutsättningar.

Maila till helene.welander@lararfortbildning.se