Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – naturvetenskapliga ämnen
- Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i utmaningar och möjligheter i att stötta eleverna i erövrandet av ett “nytt mer akademiskt språk” inom naturvetenskapen.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning inom naturvetenskapen.
- Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.


NATURVETENSKAPLIGA ÄMNEN



Alla ämnen har sina särdrag – språk, litteracitet, arbetssätt och syn på världen
Naturvetenskapliga ämnens språkliga särdrag märks i ordval, resonemang och texttyper. Dessa skiljer sig ofta från vardagsspråket och behöver belysas i undervisningen – i olika sammanhang och ur flera perspektiv. Naturvetenskapliga resonemang bygger på kunskaper i naturvetenskap och behöver därför utgå från elevernas förkunskaper.
Kommunikativ undervisning sker i naturvetenskapliga ämnen i genomgångar under lektionen men också genom ämnets texter: faktatexter, grafiska bilder och modeller, bildtexter, instruktioner och rapporter. För att kunna tolka och producera olika typer av text och bild behövs exponering och träning.
I ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) bygger många länkar upp kedjan. Att planera för en undervisning där språk- och kunskapsutveckling löper parallellt är en förutsättning som gynnar lärandet.

Ämnesdidaktik om undervisning och lärande – i teori och praktik
Vi utgår från de didaktiska frågorna: vad? varför? hur? Utifrån dessa planerar och genomför vi en undervisning som ger goda förutsättningar för lärande och kunskapsutveckling. Språket är ett centralt verktyg för lärande men också för att visa kunskap, färdigheter och förmågor. När du är medveten om det som kännetecknar språket i ditt ämne får du goda möjligheter att ge dina elever de bästa förutsättningar att ta sig an såväl läsande inom ämnet, som skapande av egen naturvetensaklig text.
Det är avgörande för kunskapsutvecklingen och för möjligheterna att visa sin kunskap.

Interaktion i undervisningen
På den här halvdagskursen får du också veta mer om interaktionens betydelse för lärande. Du får tips och förslag på undervisningsaktiviteter som ger en positiv effekt på elevernas lärande och utveckling. Att medvetet använda det naturvetenskapliga språket i undervisningen och känna till det som utmanar dina elever i sin läsning, sitt skrivande och vid resonemang och samtal gynnar elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling i de naturvetenskapliga ämnena.
Målgrupper
Ämneslärare i grundskolan årskurs 7-9, gymnasieskolan och vux
Vår pedagogiska idé - vi startar lärandet med en fråga

Därför är det här med frågor extra spännande. Våra kurser tar sin utgångspunkt i de tre klassiska frågorna vad, varför och hur? Som grund har vi våra styrdokument och aktuell forskning men det är först när vi omsätter den kunskapen i en användbar praktik som det gör skillnad. Det är här våra fortbildare kommer in med sin erfarenhet och det grundläggande målet är att våra kurser ska besvara frågan Hur gör vi för att få det att fungera i praktiken?
Kursen varvar teoripass med reflektioner och gruppövningar. Som kursdeltagare har du möjlighet att ställa frågor och få svar. Du kommer att få en mängd tips, idéer och inspiration att prova på nya arbetssätt. Vi vill att du ska kunna använda dina nya kunskaper redan dagen efter kursen och att det du lär dig kommer att göra skillnad för din undervisning och dina elever.
Din bok har lagts till i varukorgen


Vill du att kursledaren håller en skräddarsydd kurs speciellt för er på din arbetsplats?
Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig >>
Fortbildare Sara Ramsfeldt

Sara undervisar på högstadiet, är läromedelsförfattare och redaktör i matematik och naturvetenskap. Hon har även utformat lärarfortbildning i matematik, bland annat modulen Språk i matematik som ingår i Matematiklyftet. Under några år som matematikutvecklare utvecklades Saras engagemang för hur undervisningen kan anpassas för att förbättra möjligheterna för flerspråkiga elevers lärande i matematik.
Språkets ovärderliga betydelse för kunskapsutvecklingen är centralt för Sara. Hon använder sig därför regelbundet av kombinationer av språk- och ämnesutvecklande aktiviteter i sin ämnesundervisning. Sara är en uppskattad föreläsare och lärare.


Går att boka med grupprabatt
Är ni 10 eller fler på arbetsplatsen som planerar fortbildning under kommande året? Använd vår grupprabatt!