Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Lärarledda och interaktiva kurser - i liten grupp
Välj kurs när du vill fortbildas i mindre grupp, upp till ca 30 personer. Erfarna kursledare föreläser, inspirerar och utmanar dig. Du får ny kunskap och svar på dina frågor samt möjlighet att diskutera och utbyta erfarenheter med kollegor från andra arbetsplatser. Det gäller oavsett om du väljer att träffa oss på plats eller digitalt.
Alltid lärarlett - alltid interaktivt.
Språk- och kunskapsutvecklande klassrum
Bli rustad med kunskap som gör skillnad!

Vägar till skolnärvaro
- från hemmasittare till återvändare
Kurs med Sirkka Persson.

Bedömning och betyg i praktiken
Professionellt bedömningsarbete – en helhetssyn på lärande.

Differentierad undervisning
Planering, genomförande och utvärdering av undervisning

Extra anpassningar och särskilt stöd
– vad ska vi göra och hur ska vi göra det?

Bedömning och betyg i praktiken
- Vad innebär ett professionellt bedömningsarbete?
- Vilka ramfaktorer påverkar min undervisning, bedömning och betygsättning?
- På vilket sätt förändras mitt bedömningsarbete med en ny läroplan?
- Hur genomför jag en återkopplande dialog som utvecklar mina elever?
- Vad behöver jag tänka på för att skapa rättvisa och likvärdiga bedömningssituationer?
Differentierad undervisning
- Planera för en differentierad undervisning
- Arbeta differentierat i klassrummet
- Förbättra, bearbeta och utvärdera undervisningen
Läsundervisning i svenska och svenska som andraspråk, årskurs 4-9
- Vad säger forskning och studier om läsglädje och litteracitet – förmågan att läsa och skriva?
- Så undervisar vi om lässtrategier som har positiv effekt på elevers läsutveckling.
- Vilka läsaktiviteter gynnar ”läskonditionen”?
- Hur kan hela skolan gemensamt ta ansvar för elevernas litteracitet och språkutveckling?
Tidig läs- och skrivinlärning
- Förankra din undervisning i det svenska symbolsystemet uppbyggnad
- Tydliggöra skriftspråkliga mönster och språkliga ledtrådar i din undervisning
- Utveckla ett språkutvecklande arbetssätt som gynnar flerspråkiga elever
- Organisera undervisningen med tydlig struktur så att alla elever knäcker koden
- Använda analysverktyg som visar elevens nuläge och fortsatta progression
Målgrupp: lärare, specialpedagoger, speciallärare i grundskolan och pedagoger i fritidshem.
Tydliggörande pedagogik
- Gör din undervisning tillgänglig för alla elever, oavsett behov
- Utforma och använda visuellt stöd
- Hjälp eleverna att hålla fokus och förstå vad de ska göra
Lärare, specialpedagoger, speciallärare, skolledare i grundskola, gymnasiet och vuxenutbildningen
Extra anpassningar och särskilt stöd
- Hitta gränsdragningen mellan extra anpassningar och särskilt stöd
- Kartlägga elevens behov på individ-, grupp- och organisationsnivå
- Säkerställa att eleven får rätt stöd i rätt omfattning
Diplomerad arbetslags- och mellanledare
En tredagarskurs i process för ledare som vill utveckla sitt pedagogiska ledarskap och få verktyg och träning i att leda i arbetslag, ämneslag och andra grupper i skola och förskola.
Leda i motstånd och bristande samspel
En heldagskurs för dig som vill lära dig kommunicera och agera i situationer av motstånd eller konflikt.
Lärares bedömarkompetens
- Förstå bedömarkompetens i ett vidare perspektiv
- Stärka din professionalism i bedömningsarbetet
- Öka din medvetenhet om elevens välmående och lärande i bedömningsarbetet
- Stärka bedömningsarbetet genom professionella lärandegemenskaper
Psykisk hälsa och hållbara studier
- Främja elevers hälsa på gruppnivå med fokus på friskfaktorer
- Stärka känslan av sammanhang (KASAM) för både dig själv och dina elever
- Fånga upp signaler på ohälsa i tid
- Använda samtalsmodeller och strategier i mötet med elever med psykisk ohälsa
Relationskompetens och konflikthantering
- Se sambandet mellan relationskompetens och lärande
- Skapa trygghet och bygga tillitsfulla relationer
- Hantera konflikter och analysera bakomliggande faktorer
- Hantera och utföra jag- och gruppstärkande samtal
Språk- och kunskapsutvecklande klassrum
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
- Få insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.
Vägar till skolnärvaro
- Olika riskfaktorer och att tidigt känna igen varningstecken
- Framgångsfaktorer för att få en elev att återvända till skolan
- Känna till friskfaktorer och att arbeta för en tillgänglig skola
- Hur du skapar ett fungerande samarbete med hemmet
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – samhällsvetenskapliga ämnen
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
- Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – naturvetenskapliga ämnen
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
- Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – svenska som andraspråk
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
- Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – matematik
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
- Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.