Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Språkrik förskola
Välkommen till en konferens med fokus på språkutvecklande arbetssätt. Vi får ta del av forskning, erfarenheter och goda exempel på hur vi genom förhållningssätt, undervisning och en genomtänkt utbildning kan stötta barns språkutveckling i förskolan.



Utveckla en språkstödjande pedagogik
Språket är nyckeln till lärande, delaktighet och inflytande i samhället. I förskolan kan vi göra stor skillnad för alla barn genom att medvetet skapa meningsfulla sammanhang för dem att utveckla sitt språk. Med språkutvecklande arbetssätt kan vi stötta utvecklingen av språkliga förmågor och kompetens för både flerspråkiga barn och de barn som har svenska som modersmål. Här visar vi hur det kan gå till!
Barn utvecklar sitt språk genom lek och i aktivitet, i vardagen och genom undervisning. Konferensen ger dig tips och verktyg som hjälper dig att systematiskt utveckla innehåll, arbetssätt och förhållningssätt som stöttar barns språkutveckling. Fokus ligger på språkstöttande pedagogik och hur vi pedagoger genom ett medvetet förhållningssätt kan ta tillvara på alla tillfällen som ges i förskolans vardag. Vi får ta del av forskning, erfarenheter och goda exempel på språkstödjande pedagogik, metodik och didaktik.


Ur innehållet
08:15 |
Registrering
Kaffe, te och smörgås |
09:00 |
Välkommen
Moderator Erika Wallin hälsar välkommen |
09:10 |
Barns språkutveckling och vikten av språkutvecklande arbetssätt
Ann Nordberg, logoped och docent i pedagogik Språket är viktigt för barns identitet, utveckling och lärande, men även för att kunna kommunicera och klara av vardagens bestyr. För att barnen på förskolan ska få de bästa möjligheterna att utveckla både sitt kunskapsspråk och vardagsspråk behöver de få befinna sig i en språkrik miljö, med språkligt medvetna pedagoger. Ann kommer prata om viktiga aspekter i barns språkutveckling och hur vi kan arbeta språkstödjande, bland annat utifrån fysisk, didaktisk och social kontext.
|
10:20 |
Paus
med kaffe, te och frukt |
10:40 |
Låt leken främja språket
Margareta Öhman, psykolog, föreläsare och författare Lek och språk hänger samman, barn som leker behöver ett språk, men leken kan även utveckla språket. Genom en pedagogisk medvetenhet kan leken bli en arena för barns språkutveckling. Med kunskap om lek, vad vi ska uppmärksamma och hur vi ska agera kan vi fördjupa, stötta och utmana barns språk i och genom lek. Margareta kommer bland annat berätta om låtsaslekens betydelse, språkutvecklande lek och hur vi pedagoger, genom leken kan vara språkliga förebilder och öka barns språkanvändning.
|
11:50 |
Lunch
|
12:50 |
Kreativt pass
|
13:00 |
Barn som språkskapare
Anna Kemson, förskollärare och utvecklingspedagog Hur kan vi utifrån ett projektinriktat arbetssätt främja barns språkutveckling? Det kommer Anna berätta om. Ett projekt startade och pedagogernas tankar om hur innehåll och arbetssätt kunde stötta barnens språkutveckling utmanades. Hur kan barnen bli delaktiga och ha ett inflytande i sin egen språkutveckling, vilka språk ska vi stötta och hur kan vi uppmuntra barn till att språka mer med varandra? Följ med i en berättelse om ett projektarbete där barns eget språkskapande uppmuntras, med en ständigt föränderlig tanke om hur barn kan ges bästa möjliga förutsättningar att bli språkskapare och språkets mångsidighet blir tydligt.
|
13:50 |
Mötesplatser som ökar barns språkande
Moa Bäversten och Emilia Larsson Samoladas, förskollärare, föreläsare och författare Förskolans fysiska miljöer kan öka barns möjligheter att utforska och utveckla sina språkliga förmågor. Med små enkla medel, både genom miljö och material och genom arbetssätt och förhållningssätt kan vi språkboosta barnen och öka deras lust och vilja att mötas, språka och samspela. Under föreläsningen får vi ta del av Moa och Emilias uppfinningsrika idéer och deras kreativa arbetssätt för att öka språkandet på förskolan.
|
14:50 |
Paus
med kaffe, te och kaka |
15:20 |
Kartlägg och utveckla ert språkutvecklande arbetssätt
Maria Heimer, lärare, skolbibliotekarie och författare Vårt språkutvecklande arbetssätt behöver vara en del av vårt systematiska kvalitetsarbete. Vi behöver ställa oss frågor om vad vi behöver utveckla och hur vi ska göra. Vi behöver också följa upp vårt arbete och utvärdera arbetssätt och innehåll. Som en start kan vi göra en inventering, där vi undersöker vilka planerade och spontana stunder som ger varje barn möjlighet att utveckla sitt språk. Maria kommer visa på vad vi behöver tänka på när vi ska utveckla vårt språkutvecklande arbetssätt, hur en inventering kan se ut, hur vi kan skriva syfte och mål med våra insatser samt följa upp och utvärdera dessa.
|
16:20-16:30 |
Konferensen avslutas
Moderator Erika Wallin avslutar dagen
|
Föreläsare
Kontaktpersoner
Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Projektledare

Konferenskoordinator
Välj tillfälle
Boktips från Lärarförlaget

Läs mer om Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning – en introduktion till ELSA-modellen>>

Läs mer om Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta>>