Stärk bedömningen i Gy25
- Tydliga modeller för att skapa och bedöma kunskapsunderlag
- Verktyg för att stärka samsyn och transparens i kollegiet
- Perspektiv på validitet, reliabilitet och professionellt omdöme
- Undervisningsnära sätt att följa och förstå elevers lärande
- Fördjupad förståelse för Gy25:s intentioner – i praktiken

Skapa riktning i en ny tid
Gy25 innebär nya möjligheter – och nytt ansvar. När styrdokumenten förenklas och lärarens mandat stärks, skapas utrymme för att arbeta mer långsiktigt och undervisningsnära. Det här är en kursdag för dig som vill bygga en undervisnings- och bedömningspraktik som håller över tid, som stärker både elevens lärande och din professionella trygghet.
Du får konkreta strategier, modeller och verktyg för att tolka och omsätta reformens intentioner – på ett sätt som skapar tydlighet, engagemang och kvalitet i hela undervisningsprocessen.
När minskad styrning möter ökad tillit
Gy25 signalerar förtroende för lärarprofessionen – men också en förväntan på ökad yrkesskicklighet. Med färre kriterier och ett förenklat språk ökar behovet av kollegial samsyn, gemensamma begrepp och medvetna didaktiska val. Tillsammans utforskar vi hur undervisning, kunskapsinsamling och bedömning kan hänga samman till en helhet där varje elev får bästa möjliga förutsättningar att visa sina kunskaper.
Det här får du med dig:
- Tydliga modeller för att skapa och bedöma kunskapsunderlag
- Verktyg för att stärka samsyn och transparens i kollegiet
- Perspektiv på validitet, reliabilitet och professionellt omdöme
- Undervisningsnära sätt att följa och förstå elevers lärande
- Fördjupad förståelse för Gy25:s intentioner – i praktiken
Målgrupp
För dig som vill använda reformens nya möjligheter till att utveckla din bedömningspraktik – och samtidigt skapa trygghet, tydlighet och kvalitet i hela undervisningsprocessen. Kursen vänder sig till dig som vill arbeta professionellt, långsiktigt och framåtblickande med både undervisning och bedömning.
Lärare och skolledare som vill stärka sin undervisnings- och bedömningspraktik i linje med Gy25:s intentioner.
Fortbildare
Våra fortbildare har djup kunskap om bedömning, undervisning och skolutveckling. Med trygg hand lotsar de dig genom forskning, beprövad erfarenhet och konkreta arbetssätt. De har mångårig erfarenhet av utvecklingsinsatser kopplade till Gy25 i skolor runt om i Sverige.
Innehåll
Föreläsningar, diskussioner och workshops varvas under dagen. Fokus ligger på att omsätta Gy25 i praktiken – hur du konstruerar, samlar in, analyserar och använder underlag för att fatta välgrundade och rättvisa betygsbeslut. Allt med utgångspunkt i ett undervisningsnära och professionellt perspektiv.
-----------------------------------------------------------
KONFERENSTIPS
Rikskonferens Gy25
Flera perspektiv som utforskar vi hur du kan skapa en helhetssyn på lärande och bedömning samtidigt som du stärker din professionella roll.
Läs mer här
-----------------------------------------------------------
FÖRELÄSNINGSTIPS
Nästa steg i implementeringsarbetet av Gy25
Ett flexibelt och praktiknära digitalt material med en varierad mix av föreläsningar och deltagaraktivitet.
Läs mer här
-----------------------------------------------------------
BOKTIPS
Bedömning i gymnasieskolan
– mer än bara betyg
Jesper Grönlund
I boken får du som lärare nya perspektiv på bedömning och betygssättning. Boken utmanar invanda tankemönster, men ger också hopp om en bedömning som stärker relationer och lärande.
Läs mer om boken här
-----------------------------------------------------------
Ett alternativ till uppdragsfortbildning är att gå en av våra öppna kurser.
Till kursprogrammet