• Kunskap och inspiration
  • För SYV
    • SYV
  • Meny
    • Ledarskap
    • Förskola
    • Fritidshem
    • Förskoleklass
    • Grundskola
    • Anpassad
    • Gymnasieskola
    • Vux/sfi
    • SYV
  • Om oss
    • Om Lärarfortbildning
    • Kontakt
    • Vi på Lärarfortbildning AB
    • Våra fortbildare
    • Vår kvalitetssäkring
    • Våra kompetensområden
    • Arbeta här
  • Frågor och svar
    • Vanliga frågor
    • Konferens 4+
    • Kursintyg uppdrag
    • Guide onlinekurs
Sök
  • Gymnasieskola
  • Aktuellt
  • Kurser
  • Konferenser
  • Uppdrag
  • Fortbildare
  • Böcker

Organisera för sammanhållet lärande

Inspireras av en framgångsrik gymnasieskolas undervisningsutveckling

En ny läroplan öppnar för möjligheten att ta ett omtag kring synen på lärande i gymnasieskolan. Implementeringen av Gy25 är därför ett gyllene tillfälle att inventera er undervisning och organisera elevernas lärande i syfte att främja långsiktigt, fördjupat lärande med sikte mot examensmålen. Den här föreläsningen ger både inspiration och konkreta exempel på hur det kan gå till. 

Föreläsningens innehåll:

  • En ny syn på lärande, inom ämnet och inom programmet.
  • Centrala förmågor utifrån ett holistiskt perspektiv för ett livslångt lärande.
  • Så kan integrerade lärprocesser över ämnesgränserna fördjupa lärandet.
  • Utforska elevers lärande i ett undervisningsnära systematiskt kvalitetsarbete.
Vi har sett ett fördjupat lärande och förbättrad måluppfyllelse. Men häftigast är att tidigare elever hör av sig och tackar för att de är så väl förberedda för högskole- och universitetsstudier.

Integrerade lärprocesser fördjupar elevernas lärande

Tillsammans med sina kollegor har gymnasielärare Thomas Strandquist länge arbetat utifrån integrerade lärprocesser över ämnesgränserna. Deras sätt att organisera undervisningen minskar fragmentiseringen och skapar ett mer sammanhållet lärande för eleverna, något som tydligt lyfts fram av Skolverket som ett av huvudmålen med Gy25. Det finns redan integrerade lärprocesser i det centrala innehållet. Genom samplanering ser Thomas och hans kollegor till att göra de delarna samtidigt och sätter på så sätt elevernas lärande i ett tydligt sammanhang.

I föreläsningen delar han med sig av hur de organiserar undervisningen idag och hur de skapar långsiktiga lärandemål inom programmet där elevernas centrala lärförmågor utvecklas. Ni får ta del av strukturer för en effektiv och meningsfull undervisningsvardag som dessutom ger ett fördjupat lärande och en förbättrad måluppfyllelse. Thomas berättar också hur han och kollegorna arbetar med kollaborativa metoder för att analysera effekten på elevernas lärande utifrån undervisningen för att nå en ständigt pågående utveckling och förbättring.

Vill ni ha stöd i övergången till ämnesbetyg? Läs mer om hur vi kan stötta er i implementeringen av Gy25 här. 

Thomas Strandquist

Förstelärare, programansvarig och utvecklingsledare

Thomas är förstelärare och programansvarig för det samhällsvetenskapliga programmet där han arbetar med programutveckling på flera sätt. Han har praktisk erfarenhet av att bygga upp strukturer och modeller i lärarlag för hur man kan skapa ett holistiskt perspektiv på elevernas lärande. Vid många tillfällen har han fått erfara hur lärarlagets tillsammansarbete positivt gynnar elevernas lärande och studieresultat.

Målgrupp

Gymnasielärare

Börja redan nu!

Ta del av ett samtal där Thomas Strandquist och Lena Göthe resonerar om hur ni kan utveckla undervisningen i linje med Gy 25. Thomas berättar om hur ni kan ta sikte mot examensmålen och skapa ett mer sammanhållet lärande för era elever genom integrerade lärprocesser över ämnesgränserna.
Läs mer här

Intresseanmälan

x
  • Skriv ut
  • Dela
  • Lärarfortbildning AB
  • 08-737 68 00
  • Integritetspolicy
  • Box 17023, 104 62 Stockholm
  • info@lararfortbildning.se