Föreläsningens innehåll:
- En ny syn på lärande, inom ämnet och inom programmet.
- Centrala förmågor utifrån ett holistiskt perspektiv för ett livslångt lärande.
- Så kan integrerade lärprocesser över ämnesgränserna fördjupa lärandet.
- Utforska elevers lärande i ett undervisningsnära systematiskt kvalitetsarbete.
Vi har sett ett fördjupat lärande och förbättrad måluppfyllelse. Men häftigast är att tidigare elever hör av sig och tackar för att de är så väl förberedda för högskole- och universitetsstudier.
Integrerade lärprocesser fördjupar elevernas lärande
Tillsammans med sina kollegor har gymnasielärare Thomas Strandquist länge arbetat utifrån integrerade lärprocesser över ämnesgränserna. Deras sätt att organisera undervisningen minskar fragmentiseringen och skapar ett mer sammanhållet lärande för eleverna, något som tydligt lyfts fram av Skolverket som ett av huvudmålen med Gy25. Det finns redan integrerade lärprocesser i det centrala innehållet. Genom samplanering ser Thomas och hans kollegor till att göra de delarna samtidigt och sätter på så sätt elevernas lärande i ett tydligt sammanhang.
I föreläsningen delar han med sig av hur de organiserar undervisningen idag och hur de skapar långsiktiga lärandemål inom programmet där elevernas centrala lärförmågor utvecklas. Ni får ta del av strukturer för en effektiv och meningsfull undervisningsvardag som dessutom ger ett fördjupat lärande och en förbättrad måluppfyllelse. Thomas berättar också hur han och kollegorna arbetar med kollaborativa metoder för att analysera effekten på elevernas lärande utifrån undervisningen för att nå en ständigt pågående utveckling och förbättring.