Förskolans uppdrag i nutid
Lär dig att:
- få perspektiv på läroplanens texter och bli grundad i uppdraget
-
Förena lek, lärande och omsorg i undervisning, värdegrundsarbete och meningsfulla sammanhang
- använda vardagen för att följa läroplanens intentioner
- koppla arbetssätt och innehåll till vårt uppdrag
Förskolans komplexa uppdrag i en samtid i ständig rörelse
Vi har en förskola, men vad sker egentligen i vår utbildning? Gör vi det vi ska? Vårt uppdrag är komplext, det gäller att ta tillvara på nuet för att kunna levandegöra läroplanens intentioner, så att alla barn får en trygg, rolig och lärorik tid på förskolan. Men vad ska vi egentligen göra, hur gör vi och hur ska vi hinna med allt? Med avstamp i läroplanens texter och vardagens möjligheter, utgår vi från olika perspektiv, vilandes på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och tillsammans ökar vi vår kunskap och förståelse för vårt uppdrag.
Skapa medvetenhet och samsyn kring läroplanens texter
Förskolans läroplan innehåller många formuleringar, begrepp, mål och riktlinjer. Hur vi uppfattar dessa påverkas av våra tankar om förskolan, kunskaper och erfarenheter, men även av förskolans kultur. Vi pedagoger behöver stanna upp, problematisera, reflektera och tolka innehållet, ensamma och tillsammans så att vi har fokus på rätt saker. Kursen ger er kunskap kring detta och verktyg som hjälper er att utveckla förskolans utbildning.
Hur skapar vi ett helhetsperspektiv på vårt uppdrag?
Läroplanen ska ses som en helhet, även om varje mål i sig är unikt går målen samtidigt in i varandra. Vilket både innebär en utmaning och en möjlighet för att planera och genomföra vår utbildning och undervisning utifrån barnens behov, intressen och erfarenheter. Vi fördjupar oss i förskolans läroplan, med fokus på omsorg, lek, lärande, undervisning och värdegrund. Under kursen tydliggörs även relationen mellan begreppen med konkreta exempel och utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Så kan vi utgå från den viktiga vardagen
Förskolans utbildning och undervisning behöver både planeras, utvecklas och utvärderas. Med en medvetenhet om vårt arbetssätt och innehåll i både planerade aktiviteter och vardagliga rutiner har vi oändliga möjligheter att skapa tillfällen för att ge barnen i förskolan en meningsfull utbildning som blir trygg, rolig och lärorik. Låt oss undersöka hur vi kan ta tillvara på vardagliga situationer för att arbeta med läroplanens mål och riktlinjer.
Målgrupp
Förskollärare, barnskötare, rektorVälj kurstillfälle
Din bok har lagts till i varukorgen
Vill du att kursledaren håller en skräddarsydd kurs speciellt för er på din arbetsplats?
Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig
Boktips!
Läs mer om Förskollärare - en profession i rörelse>>
BOKA MED GRUPPRABATT
Är ni 10 eller fler på arbetsplatsen som planerar fortbildning under kommande året? Använd vår grupprabatt!