Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Förskoleklassens rikskonferens 2022
Förskoleklassens uppdrag håller på att förändras. Bron mellan förskolans pedagogik och skolans pedagogik blir mer och mer ett år där eleverna ska bli redo för grundskolans kunskapskrav. Det är viktigt att sexåringarna utvecklar både språklig medvetenhet och ett matematiskt tänkande. Det är lika viktigt att de får tid till att leka, samspela och utveckla förmågor som behövs i livet. Förskoleklassens rikskonferens 2022 visar hur man kan utforma en balanserad undervisning så att varje elev känner att ”jag är en sådan som tycker om att lära mig nya saker”.

Konferensprogram 2022
08.15 |
Registrering
|
09.00 |
Konferensen inleds av moderatorn
|
09.10 |
Vart är förskoleklassen på väg?
Annika Andréasson, verksamhetsutvecklare Förskoleklassens uppdrag håller på att förändras – på gott och ont. Bron mellan förskolans pedagogik och skolans pedagogik blir mer och mer ett år där eleverna ska kvalificeras till grundskolans kunskapskrav. De båda kartläggningarna från Skolverket är en del av denna kursändring. Annika Andréasson ger en nulägesbild och diskuterar vad den så kallade skolariseringen kan betyda för elevernas lärande och utveckling i ett holistiskt perspektiv.
|
10.00 |
När sexåringar utvecklar sitt matematiska tänkande
Görel Sterner, förskollärare, grundskollärare, specialpedagog och författare. Sexåringarna utvecklar en förståelse för matematik när ämnet utforskas och problematiseras i lekfulla situationer. Målet med undervisningen är att varje elev kan bygga en tilltro till den egna förmågan och känna att ”det här kan jag och det är roligt”. Det är grundläggande för den senare kunskapsutvecklingen i grundskolan. Görel Sterner ger en mängd exempel på aktiviteter och uppdrag som hjälper eleven att bygga upp kunskaperna steg för steg. Hon visar vilka frågor du kan ställa, vad du bör observera och vad ni kan samtala om för att utveckla det matematiska tänkandet hos varje elev.
|
10:50 |
Paus
|
11.10 |
När sexåringar utvecklar språklig medvetenhet
Maria Heimer, utsågs 2008 till Årets skolbibliotekarie. Sexåringarna befinner sig mellan förskolans lek och skolans inlärning. De är på väg in i läs- och skriftvärlden men skillnaden mellan barnen är ofta stor. Det här är en föreläsning om hur du på olika sätt kan leka fram och stimulera den språkliga medvetenheten hos varje barn – det som har visat sig vara så avgörande för den fortsatta läs- och skrivutvecklingen. Du får också i en miniworkshop konkretisera hur du exempelvis kan skapa progression i undervisningen för individ och grupp.
|
12.10 |
Lunch
|
13.10 |
Undervisning som öppnar dörrarna till ett lustfyllt lärande i fysik och kemi
Karin Nyberg, förskollärare Vitsipporna blommar varje vår, skidan glider perfekt, regnbågens färger lyser – de naturvetenskapliga processerna och fenomenen som fascinerar oss är många. Karin Nyberg visar hur förskoleklassens elever kan utveckla sitt lärande i naturvetenskapliga ämnen. I undersökande läsaktiviteter får de utgå från sina observationer och reflektioner för att sedan kunna jämföra, analysera och dra slutsatser.
|
14:00 |
Lustfyllt lärande som både stöttar och utmanar
Sara Naess, förskollärare Hur skapar man en lekfull, differentierad och meningsfull undervisning i förskoleklass? Och som utgör en trygg övergång mellan förskola-förskoleklass och förskoleklass-grundskola? En utgångspunkt för Sara Naess är att skapa goda relationer till varje enskild elev så att de kan utvecklas tillsammans med förtroende för sin lärare. Sedan finns förutsättningarna att genom en variation av arbetssätt stegvis leka fram lärande inom exempelvis läsning, skrivning och matematik.
|
14:45 |
Paus
Med fika. |
15:15 |
Så kan vi se annorlunda på ”glappet” mellan elevens potential och prestation
Jenny Karlsson och Anna Morell, specialpedagoger Att kunna planera, kompromissa, hålla reda på sina saker, vänta på sin tur och orka lyssna en längre stund – det är färdigheter och förmågor som stärks i förskoleklass. De bidrar till att eleven kan utveckla sin identitet som en lärande person. För vissa elever går det lätt medan andra stöter på svårigheter. Vi kartlägger oftast kunskaper, men i den här föreläsningen visar Jenny Karlsson och Anna Morell hur vi kan kartlägga allt det andra som också påverkar eleven i lärsituationer och samspel.
|
16:20 |
Konferensen avslutas
|
Välj tillfälle
