Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Lgr22
Höstens konferens riktar strålkastarna mot den nya läroplanen för grundskolan, Lgr 22. I de ändrade styrdokumenten lyfts ämnenas karaktär fram tydligare och värdet av fakta och förståelse understryks. Med tydligare kursplaner och mindre detaljerade kunskapskrav får läraren större utrymme i sina didaktiska val. Bedömningen av elevernas kunskap kan göras på ett bredare och mer varierat underlag. Det är både en utmaning och en möjlighet.
Hur kan Lgr22 bli ett redskap för att ge eleverna en allsidig utveckling som kapabla, tänkande människor? Och på vilket sätt påverkar de förändrade styrdokumenten vår yrkesprofession? Vi presenterar aktuell forskning och handfasta exempel på hur Lgr 22 hjälper oss i skolvardagen. Med eleven i centrum.

Konferensens innehåll
Konferensprogram 2022
08.15 |
Registrering med frukost
|
09.00 |
Konferensen inleds
Konferensen inleds och moderatorn Michael Karlsson hälsar välkommen |
09.10 |
Nya styrdokument – med betydelse för lärare och elever
Anna Karlefjärd, expert på skolans styrdokument och utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Nu införs Lgr 22 med reviderade kursplaner för grundskolan. Ämneskunskaperna sätts i fokus när fakta och förståelse framhävs. Betydelsen av en stark lärarprofession betonas. Vilken betydelse får den förändrade läroplanen för lärare och elever? Anna Karlefjärd ger en fördjupad bild av förändringarna i styrdokumenten och den ändrade betygsregleringen.
|
10.10 |
Paus
Kaffe/te med frukt |
10.30 |
Från detaljer till didaktiska val – hur blir bedömningen rättvis och likvärdig?
Åsa Hirsh, forskare och docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Författare till boken Hållbar bedömning. Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete. Med ändrade kursplaner får vi lärare ett bättre arbetsredskap för betygsättning. Bedömningen av elevernas kunskap kan göras på ett bredare och mer varierat underlag och ska bidra till mer rättvis och likvärdig bedömning. Det är både en utmaning och en möjlighet. Åsa Hirsh ger oss vägledning för en ökad bedömningskompetens.
|
11.30 |
Lunch
|
12.30 |
”Skolan som bildningstempel ”– det pedagogiska perspektivet
Filippa Mannerheim, debattör, gymnasielärare och förattare till boken Konsten att undervisa. En bok om lärares hantverk. Lgr 22 slår fast att skolans strävan ska vara att ”skapa de bästa samlade betingelserna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling”. Hur formar vi en undervisning som utbildar våra elever att bli kapabla, självständigt tänkande ungdomar? Filippa Mannerheim menar att traditionella pedagogiska metoder ”från när svensk skola ansågs vara en av de bästa i världen” är vägen att gå. Här ger hon oss konkreta exempel på sådana undervisningsstrategier.
|
13.40 |
Att implementera nya läroplaner i en hel stad – erfarenheter från huvudman till lärare
Eva Svensson, fil. lic. om lärares användande av digitala verktyg och pedagogisk utvecklare. Under 2021 startade Helsingborgs stad sitt arbete med att implementera Lgr 22. Alla lärare i grundskolan har träffats regelbundet i ämnesgrupper för att arbeta med de reviderade styrdokumenten och utveckla sin bedömarskicklighet. Att samtliga skolor går igenom samma process är en stor vinst för alla delar av skolsystemet, menar Eva Svensson, samordnare för projektet. Tillsammans med olika röster från verksamheten delger hon sina erfarenheter för oss. Vilka lärdomar kan dras och vad behövs nu?
|
14.40 |
Paus
Med kaffe/te, kaka, frukt |
15.10 |
Vem lyssnar på läraren när alla andra redan är experter?
Maria Wiman, krönikör, med i TV4 Nyhetsmorgons skolpanel, utsågs 2019 till Sveriges bästa lärare och författare till bland annat boken Handbok i värdeskapande lärande. I Lgr22 lyfts lärarens profession och didaktiska förmåga fram än mer tydligt som avgörande för ett framgångsrikt lärande. Vi lärare är experter på lärande. Ändå ifrågasätts alltför ofta vår yrkesexpertis och "alla" vårt jobb. Föräldrar ringer och mejlar med krav på viss undervisning eller betyg. I media är det andra än lärarna själva som får berätta om hur läraryrket borde utövas eller oemotsagda hävda hur skolan måste förändras. Och när skolan överöses med allehanda krav och förväntningar från samhället översköljs vi lärare i förlängningen av arbetsuppgifter som vi egentligen inte alls är rustade för. Hur ska vi se på vår yrkesroll och vårt professionella kapital?
|
16.15 |
Konferensen avslutas
|
Föreläsare
Kontaktpersoner
Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Konferenskoordinator
Välj tillfälle
