Hållbart ledarskap i skolan

Våra ledarskapsutbildningar är tydligt förankrade i skolans och förskolans vardag och möter dina behov som skolledare. Våra fortbildare är verksamhetsnära med lång erfarenhet av skolledarskap och konkretiserar ledarskapsteorier i relation till rådande styrdokument. 

På våra ledarskapsutbildningar får du växa i din roll som ledare och fylla på verktygslådan med relevanta verktyg för dig som är rektor, arbetslagledare, förstelärare, utvecklingsledare eller har andra ledarroller inom skola och förskola.

NYHET! Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap

En kurs för rektorer som ger verktyg för att utveckla en stabil infrastruktur med en tydlig arbets- och utvecklingsorganisation som främjar en utvecklingsbenägen kultur. Kursen ger också insikter i välfungerande kollegialt lärande och distribuerat ledarskap.

Läs mer och boka din plats

Vi behöver rektorer som vill och orkar vara kvar i yrket och leda och utveckla den pedagogiska verksamheten.
Hedersförtryck av Påhl Ruin

Hedersförtryck av Påhl Ruin

Hedersförtryck – hur kan vi motverka det?

"En tom stol i klassrummet efter lovet – utan någon ordentlig förklaring till varför eleven inte kommer tillbaka. Allt fler skolor har upplevt det. Ibland får man aldrig reda på den verkliga orsaken, ibland blir det klarlagt att barnet förts tillbaka till föräldrarnas gamla hemland. Vanliga orsaker är tvångsgiftermål, könsstympning och i killars fall vad man skulle kunna kalla uppfostringsresor. Vad kan göras för att minska antalet bortföranden?"

Påhl Ruin har arbetat som journalist sedan 1988 inom ett brett spektrum av samhällsfrågor, på senare tid med särskilt fokus på skola, utbildning och integration. Nu är han aktuell med boken Hedersförtryck så kan skolan motverka det. Det är hoppfull bok som pekar på arbetssätt som fungerar.

Vi tipsar också om att Skolverket har en webbkurs inom området >>