Paketerat!

Färdiga fortbildningspaket - välj bland våra erfarna utbildares favoriter.
Vi anpassar utifrån ert nuläge och era mål.

Hittar du inte vad du söker? Hör av dig till oss så hjälper vi dig. Du hittar kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Undervisa gymnasieelever med NPF
Tillgänglig undervisning

  • Planera undervisning som tar hänsyn till olika behov
  • Anpassa och utforma stöd som motverkar funktionsnedsättningens konsekvenser
  • Anpassa på gruppnivå genom differentierad undervisning och tydliggörande pedagogik

Coachande ledarskap
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Vad innebär ett coachande ledarskap?
  • Hur använder vi coachande verktyg för att stärka gruppens problemlösning  
  • Hur genomför du coachande samtal?

Den formativa verktygslådan
Bedömning

  • Hur jobbar vi med att synliggöra målen utan att döda lusten till lärande?
  • Hur ger vi återkoppling som gör skillnad?
  • Hur får vi kamratrespons och självbedömning att fungera?

Extra anpassningar och särskilt stöd
Specialpedagogik

  • Hitta gränsdragningen mellan extra anpassningar och särskilt stöd
  • Kartlägga elevens behov på individ-, grupp- och organisationsnivå
  • Säkerställa att eleven får rätt stöd i rätt omfattning

Hjärnan och ett smartare lärande
Lärande och undervisning

  • Hur hjälper ni eleverna att skapa hållbara minnesprocesser?
  • Hur skapar ni balans mellan krävande tankeprocesser och vila för hjärnan under lektionerna?
  • Hur bygger ni inlärningsprocesser som hjälper eleverna att tänka aktivt?
  • Hur lär ni eleverna att styra sitt belöningssystem?

Leda arbetslag och grupper
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Förstå uppdraget, växa i rollen och utvecklas som processledare
  • Omvandla ledaskapsteorier till att fungera i praktiken
  • Leda effektiva och strukturerade möten
  • Få kollegorna med dig, hantera konflikter och möta motstånd
  • Reflektera och utvecklas i ditt eget ledarskap

Leda i motstånd och bristande samspel
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
  • Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
  • Hur hanterar vi konflikter som uppstår?

Mindset, grit och jävlar anamma
Lärande och undervisning

  • Hur hjälper vi elever att gå från ett statiskt mindset till ett dynamiskt mindset?
  • Hur ser undervisning ut som stärker grit?
  • Hur motiverar vi eleverna till att öva, öva, öva?

Motivation för meningsfullt lärande
Lärande och undervisning

  • Hitta strategier i din lärarroll för drivkraft och motivation
  • Använda strategier för hur du konkret kan öka motivationen hos dina elever
  • Hitta förhållningssätt och tekniker för hur du får eleverna att orka fortsätta anstränga sig när de helst vill ge upp

NPF och beteendeproblematik
Att stötta elever som möter en problematik i gymnasieskolan

  • Känna igen de signaler som från eleven är ett rop på hjälp
  • Identifiera behoven bakom beteenden
  • Att skapa en tydliggörande pedagogik för en fungerande vardag

Timperley i praktiken
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Hur främjar vi lärares professionella lärande på ett sätt som omedelbart gynnar eleverna? 
  • Hur förändrar vi vår undervisning så att den leder till förbättrade elevresultat?
  • Hur skapar vi strukturer och rutiner som möjliggör lärares lärande?

Undervisningsdesign och klassrumsledarskap
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Klassrumsledarskap i praktiken baserat på framgångsfaktorerna
  • Så skapar vi lektionsdesign som problematiserar och föder reflektion
  • Hur använder vi relationsforskning i vår lärarvardag?