Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper
Utvecklingsprocesser sätter vi igång tillsammans!
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er.
Ni får föreläsningar av högsta kvalitet som ger er ett gemensamt språk för utveckling och skapar förståelse och nyfikenhet att lära mer. Ni får problematisera aktuell forskning. Ni får laborera, undersöka, ställa frågor och reflektera. Ni får verktyg och praktiska tips som ni kan använda direkt efter fortbildningen.
Vi fortbildar på plats hos er eller digitalt. Kontakta din fortbildningsrådgivare (se längst ner på sidan) för mer information eller fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig.

- Konkret struktur och modell för ämnesintegrerat lärande
- Helhetssyn på elevernas lärande, för att undvika en spretig skolvardag
- Hälsofrämjande förhållningssätt som motverkar stress och sårbarhet, för både elever och lärare
- Undervisning för effektivt lärande, fördjupad förståelse och utveckling av förmågor

- Ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling
- Utveckla språkstödjande aktiviteter i alla ämnen
- Förbättra elevaktiviteten genom medveten språkanvändning i syfte att öka likvärdigheten i det språkligt heterogena klassrummet
- Skapa stöttning som leder till utveckling, lärande och ökad måluppfyllelse för era elever
- Pröva, ompröva och utvärdera undervisningen

- Utforma en tillgänglig lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen
- Utveckla hjälpsamma strukturer och använda er av tydliggörande pedagogik
- Förbättra den fysiska lärmiljön med fokus på tillgänglighet
- Utveckla arbetssätt för kartläggning och anpassningar
- Höja kunskapen om olika förmågor och NPF i hela kollegiet

- Driv kontinuerlig undervisningsutveckling
- Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande
- Implementera kollegiala metoder som kännetecknar lärares kollaborativa lärande
- Skapa utvecklingsfrämjande strukturer i och av undervisningen

- Leda medskapande
- Leda arbetslag och processer
- Leda i ständig förändring

- Behärska strategier för att undervisa om ett vetenskapligt förhållningssätt
- Undervisa om vetenskapligt skrivande med progressionstanken i fokus
- Hantera återkoppling och bedömning som utvecklar elevernas vetenskapliga skrivande
- Förbättra kvalitén på elevernas gymnasiearbete - både som lärare och handledare

- Främja elevers hälsa på gruppnivå med fokus på friskfaktorer
- Stärka känslan av sammanhang (KASAM) för både dig själv och dina elever
- Fånga upp signaler på ohälsa i tid
- Använda samtalsmodeller och strategier i mötet med elever med psykisk ohälsa

- Förstå bedömarkompetens i ett vidare perspektiv
- Stärka din professionalism i bedömningsarbetet
- Öka din medvetenhet om elevens välmående och lärande i bedömningsarbetet
- Stärka bedömningsarbetet genom professionella lärandegemenskaper

- Förstå hjärnans komplicerade struktur
- Omsätta kognitionsvetenskap till träffsäker undervisning
- Maximera elevernas lärande med en hjärnsmart lärmiljö

- Se sambandet mellan relationskompetens och lärande
- Skapa trygghet och bygga tillitsfulla relationer
- Hantera konflikter och analysera bakomliggande faktorer
- Hantera och utföra jag- och gruppstärkande samtal

- Hur planerar du en differentierad undervisning?
- Hur arbetar du differentierat i klassrummet?
- Hur förbättrar, bearbetar och utvärderar du undervisningen?

- Var går gränsen mellan ”vanlig” effektiv undervisning, extra anpassningar och särskilt stöd?
- Hur kartlägger vi och analyserar elevens behov av stöd?
- Hur vet vi att stödet minskar glappet mellan elevens funktionsnivå och skolans krav?

- Hur hjälper vi elever att gå från ett statiskt mindset till ett dynamiskt mindset?
- Hur ser undervisning ut som stärker grit?
- Hur motiverar vi eleverna till att öva, öva, öva?

- Hur kan jag utveckla strategier för drivkraft och motivation?
- Hur kan jag använda strategier som ökar motivationen hos eleverna?
- Hur får du eleverna att orka fortsätta kämpa när de helst vill ge upp?

-
Hur påverkar NPF lärandet och elevens förmågor?
-
Stödinsatser med progressionen i fokus
-
Hur gör vi undervisningen mer tillgänglig och anpassad till elever med NPF?

- Tillämpa relationellt ledarskap i klassrummet
- Utforma effektiv undervisning med rätt inlärningsstöd
- Utveckla elevernas tänkande och reflektion
- Skapa tydlighet och struktur för ökad studiero

- Vad innebär ett coachande ledarskap?
- Hur använder vi coachande verktyg för att stärka gruppens problemlösning
- Hur genomför du coachande samtal?

- Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
- Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
- Hur hanterar vi konflikter som uppstår?

- Vem är hemmasittaren?
- Så får vi eleven att återvända till skolan
- Hur kan vi få en elev att stanna i skolan?
- Fungerande samarbete med hemmet