Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper

Utvecklingsprocesser sätter vi igång tillsammans!
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er.

Ni får föreläsningar av högsta kvalitet som ger er ett gemensamt språk för utveckling och skapar förståelse och nyfikenhet att lära mer. Ni får problematisera aktuell forskning. Ni får laborera, undersöka, ställa frågor och reflektera. Ni får verktyg och praktiska tips som ni kan använda direkt efter fortbildningen. 

Vi fortbildar på plats hos er eller digitalt. Kontakta din fortbildningsrådgivare (se längst ner på sidan) för mer information eller fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig. 


Dessutom:
Föreläsningar >>
Skolutveckling så klicka här >>

Ämnesövergripande lärande
– ur ett kollaborativt perspektiv

  • Konkret struktur och modell för ämnesintegrerat lärande
  • Helhetssyn på elevernas lärande, för att undvika en spretig skolvardag
  • Hälsofrämjande förhållningssätt som motverkar stress och sårbarhet, för både elever och lärare
  • Undervisning för effektivt lärande, fördjupad förståelse och utveckling av förmågor

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
En del i det systematiska kvalitetsarbetet

  • Ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling
  • Utveckla språkstödjande aktiviteter i alla ämnen
  • Förbättra elevaktiviteten genom medveten språkanvändning i syfte att öka likvärdigheten i det språkligt heterogena klassrummet
  • Skapa stöttning som leder till utveckling, lärande och ökad måluppfyllelse för era elever
  • Pröva, ompröva och utvärdera undervisningen

Tillgänglig skola för alla
Specialpedagogik

  • Utforma en tillgänglig lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen
  • Utveckla hjälpsamma strukturer och använda er av tydliggörande pedagogik
  • Förbättra den fysiska lärmiljön med fokus på tillgänglighet
  • Utveckla arbetssätt för kartläggning och anpassningar
  • Höja kunskapen om olika förmågor och NPF i hela kollegiet

Stärk det kollegiala lärandet
Kollegialt lärande

  • Driv kontinuerlig undervisningsutveckling
  • Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande
  • Implementera kollegiala metoder som kännetecknar lärares kollaborativa lärande
  • Skapa utvecklingsfrämjande strukturer i och av undervisningen

Diplomerad arbetslags- och mellanledare
Ledarskapsutveckling

  • Leda medskapande
  • Leda arbetslag och processer
  • Leda i ständig förändring

Vetenskapligt skrivande i alla ämnen
Lärande

  • Behärska strategier för att undervisa om ett vetenskapligt förhållningssätt
  • Undervisa om vetenskapligt skrivande med progressionstanken i fokus
  • Hantera återkoppling och bedömning som utvecklar elevernas vetenskapliga skrivande
  • Förbättra kvalitén på elevernas gymnasiearbete - både som lärare och handledare

Psykisk hälsa och hållbara studier
Lärande

  • Främja elevers hälsa på gruppnivå med fokus på friskfaktorer
  • Stärka känslan av sammanhang (KASAM) för både dig själv och dina elever
  • Fånga upp signaler på ohälsa i tid
  • Använda samtalsmodeller och strategier i mötet med elever med psykisk ohälsa

Lärares bedömarkompetens
Lärande

  • Förstå bedömarkompetens i ett vidare perspektiv
  • Stärka din professionalism i bedömningsarbetet
  • Öka din medvetenhet om elevens välmående och lärande i bedömningsarbetet
  • Stärka bedömningsarbetet genom professionella lärandegemenskaper

Kognitionsvetenskap i klassrummet
Lärande

  • Förstå hjärnans komplicerade struktur
  • Omsätta kognitionsvetenskap till träffsäker undervisning
  • Maximera elevernas lärande med en hjärnsmart lärmiljö

Relationskompetens och konflikthantering
Lärande

  • Se sambandet mellan relationskompetens och lärande
  • Skapa trygghet och bygga tillitsfulla relationer
  • Hantera konflikter och analysera bakomliggande faktorer
  • Hantera och utföra jag- och gruppstärkande samtal

Differentierad undervisning
Lärande och undervisning

  • Hur planerar du en differentierad undervisning?
  • Hur arbetar du differentierat i klassrummet?
  • Hur förbättrar, bearbetar och utvärderar du undervisningen?

Extra anpassningar och särskilt stöd
Specialpedagogik

  • Var går gränsen mellan ”vanlig” effektiv undervisning, extra anpassningar och särskilt stöd?
  • Hur kartlägger vi och analyserar elevens behov av stöd?
  • Hur vet vi att stödet minskar glappet mellan elevens funktionsnivå och skolans krav?

Mindset, grit och jävlar anamma
Lärande och undervisning

  • Hur hjälper vi elever att gå från ett statiskt mindset till ett dynamiskt mindset?
  • Hur ser undervisning ut som stärker grit?
  • Hur motiverar vi eleverna till att öva, öva, öva?

Motivation för meningsfullt lärande
Lärande och undervisning

  • Hur kan jag utveckla strategier för drivkraft och motivation?
  • Hur kan jag använda strategier som ökar motivationen hos eleverna?
  • Hur får du eleverna att orka fortsätta kämpa när de helst vill ge upp?

 

 

 

Undervisa gymnasieelever med NPF
Tillgänglig undervisning

  • Hur påverkar NPF lärandet och elevens förmågor?

  • Stödinsatser med progressionen i fokus

  • Hur gör vi undervisningen mer tillgänglig och anpassad till elever med NPF?

Undervisningsdesign och klassrumsledarskap
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Tillämpa relationellt ledarskap i klassrummet
  • Utforma effektiv undervisning med rätt inlärningsstöd
  • Utveckla elevernas tänkande och reflektion
  • Skapa tydlighet och struktur för ökad studiero

Coachande ledarskap
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Vad innebär ett coachande ledarskap?
  • Hur använder vi coachande verktyg för att stärka gruppens problemlösning  
  • Hur genomför du coachande samtal?

Leda i motstånd och bristande samspel
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
  • Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
  • Hur hanterar vi konflikter som uppstår?

Vägar till skolnärvaro
Tillgänglig lärmiljö

  • Vem är hemmasittaren?
  • Så får vi eleven att återvända till skolan
  • Hur kan vi få en elev att stanna i skolan?
  • Fungerande samarbete med hemmet

Dela med dina kollegor!

Kontakta mig

Jag hjälper dig gärna med dina frågor om uppdragsfortbildning.

Fortbildningsrådgivare

Evert Norberg Karkulahti