Skräddarsydd fortbildning för små och stora grupper
Fortbildning på plats hos er eller online
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er. Ni får föreläsningar och praktiknära forskning, verktyg och metoder, skräddarsytt efter era behov. Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig.
Dessutom:
Föreläsningar
Skolutveckling
- Vad är AI och hur kan du som lärare använda det?
- ChatGPT som didaktiskt verktyg och samarbetspartner i undervisningen
- ChatGPT som stöd för elever, på ett ansvarsfullt och etiskt sätt
- Workshop där du övar, prövar och praktiskt tillämpar.
- Få samsyn kring elevsyn, förhållningssätt och bemötande för att nå ett gynnsamt lärandeklimat.
- Skapa förutsättningar för lärande och stärka elevernas lärandeidentitet.
- Omsätta lärandeprinciper i praktiken för en varierad, individanpassad undervisning.
- Göra eleverna delaktiga och ge möjlighet för dem att ta ansvar i sin kunskapsutveckling.
- Stärka det relationella lärarledarskapet för att stimulera elevernas lärande.
- Konkret struktur och modell för ämnesintegrerat lärande
- Helhetssyn på elevernas lärande, för att undvika en spretig skolvardag
- Hälsofrämjande förhållningssätt som motverkar stress och sårbarhet, för både elever och lärare
- Undervisning för effektivt lärande, fördjupad förståelse och utveckling av förmågor
- Ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling
- Utveckla språkstödjande aktiviteter i alla ämnen
- Förbättra elevaktiviteten genom medveten språkanvändning i syfte att öka likvärdigheten i det språkligt heterogena klassrummet
- Skapa stöttning som leder till utveckling, lärande och ökad måluppfyllelse för era elever
- Pröva, ompröva och utvärdera undervisningen
- Driv kontinuerlig undervisningsutveckling
- Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande
- Implementera kollegiala metoder som kännetecknar lärares kollaborativa lärande
- Skapa utvecklingsfrämjande strukturer i och av undervisningen
- Utforma en tillgänglig lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen
- Utveckla hjälpsamma strukturer och använda er av tydliggörande pedagogik
- Förbättra den fysiska lärmiljön med fokus på tillgänglighet
- Utveckla arbetssätt för kartläggning och anpassningar
- Höja kunskapen om olika förmågor och NPF i hela kollegiet
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.
- Hur planerar du en differentierad undervisning?
- Hur arbetar du differentierat i klassrummet?
- Hur förbättrar, bearbetar och utvärderar du undervisningen?
- Leda medskapande
- Leda arbetslag och processer
- Leda i ständig förändring
- Var går gränsen mellan ”vanlig” effektiv undervisning, extra anpassningar och särskilt stöd?
- Hur kartlägger vi och analyserar elevens behov av stöd?
- Hur vet vi att stödet minskar glappet mellan elevens funktionsnivå och skolans krav?
- Hur formar vi ett bra pedagogiskt samarbete mellan lärare och assistent?
- Hur blir elevassistenten en tydlig ledare för elevens lärande?
- Hur utvecklar jag ett förhållningssätt och bemötande som gör skillnad för eleven?
- Vad innebär ett professionellt bedömningsarbete?
- Vilka ramfaktorer påverkar min undervisning, bedömning och betygsättning?
- På vilket sätt förändras mitt bedömningsarbete med en ny läroplan?
- Hur genomför jag en återkopplande dialog som utvecklar mina elever?
- Vad behöver jag tänka på för att skapa rättvisa och likvärdiga bedömningssituationer?
- Förstå bedömarkompetens i ett vidare perspektiv
- Stärka din professionalism i bedömningsarbetet
- Öka din medvetenhet om elevens välmående och lärande i bedömningsarbetet
- Stärka bedömningsarbetet genom professionella lärandegemenskaper
- Hur blir vår skola tillgänglig för elever med olika funktionsnedsättningar?
- Vad innebär elevernas funktionsvariationer för din undervisning?
- Hur underlättar vi för elever med NPF till en fungerande skolgång?
- Främja elevers hälsa på gruppnivå med fokus på friskfaktorer
- Stärka känslan av sammanhang (KASAM) för både dig själv och dina elever
- Fånga upp signaler på ohälsa i tid
- Använda samtalsmodeller och strategier i mötet med elever med psykisk ohälsa
- Utveckla förmågan att leda sig själv i sin roll och hitta balansen mellan krav och höga förväntningar
- Väx i konsten att motivera och styra sig själv i ett komplext arbetsliv
- Få nycklar till att minska stress, samt strategier för att hantera uppdraget och räcka till
- Hur designar du lärsituationer så att de skapar en undervisningsgaranti för eleven?
- Hur bygger du upp en tydlig arbetsgång från förskoleklass till och med åk 3?
- Hur anpassar du läs- och skrivinlärningen för flerspråkiga elever?
- Hur motiverar du eleverna till lusten att läsa och skriva texter?
- Hur möter du olika behov och förutsättningar i din planering?
- Så utformar du visuellt stöd - tips och lektionsexempel för olika åldrar
- Hur använder du tydliggörande pedagogik för att göra eleverna mer självgående?
- Vem är hemmasittaren?
- Så får vi eleven att återvända till skolan
- Hur kan vi få en elev att stanna i skolan?
- Fungerande samarbete med hemmet
- Vad innebär ett coachande ledarskap?
- Hur använder vi coachande verktyg för att stärka gruppens problemlösning
- Hur genomför du coachande samtal?
- Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
- Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
- Hur hanterar vi konflikter som uppstår?