Paketera!

Färdiga fortbildningspaket - välj bland våra erfarna utbildares favoriter.

Hittar du inte vad du söker? Hör av dig till oss så hjälper vi dig. Du hittar kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Digitala resurser i sfi
Lärande och undervisning

  • Hur arbetar vi med ett funktionellt perspektiv med hjälp av digitala resurser?
  • Hur använder vi digitala resurser för att stärka ett vad- och ett hur-perspektiv i läsningen?
  • Hur gör vi digitala resurser till ett naturligt inslag i både undervisning och elevernas lärande?

Formativ bedömning komvux
Bedömning

  • Hur tydliggör vi målen så att eleverna förstår vart de ska?
  • Hur ger vi återkoppling som gör skillnad?
  • Hur får vi kamratrespons och självbedömning att fungera?

Formativ bedömning sfi
Bedömning

  • Hur tydliggör vi målen så att eleverna, oavsett skolbakgrund, förstår vart de ska?
  • Hur ger vi återkoppling som gör skillnad?
  • Hur får vi kamratrespons och självbedömning att fungera?

Genrepedagogik i sfi-undervisningen
Lärande och undervisning

  • Hur undervisar ni med genrepedagogik?
  • Hur kombinerar ni cirkelmodellen med digitala resurser?
  • Hur undervisar ni formativt med cirkelmodellens fyra faser?

Grundläggande litteracitetsundervisning
Lärande och undervisning

  • Hur undervisar ni elever med kort eller ingen skolbakgrund?
  • Hur utgår ni från vuxnas kontexter och elevernas egna erfarenheter?
  • Hur konstruerar ni språkutvecklande och kognitivt utmanande uppgifter?

Hjärnan och ett smartare lärande
Lärande och undervisning

  • Hur hjälper ni eleverna att skapa hållbara minnesprocesser?
  • Hur skapar ni balans mellan krävande tankeprocesser och vila för hjärnan under lektionerna?
  • Hur bygger ni inlärningsprocesser som hjälper eleverna att tänka aktivt?
  • Hur lär ni eleverna att styra sitt belöningssystem?

Individanpassad sfi-undervisning
Lärande och undervisning

  • Vad innebär vuxenpedagogisk metodik?
  • Hur kartlägger vi elevernas erfarenheter, färdigheter och kunskaper?
  • Hur gör vi undervisningen mer individanpassad?

Mindset, grit och jävlar anamma
Lärande och undervisning

  • Hur hjälper vi elever att gå från ett statiskt mindset till ett dynamiskt mindset?
  • Hur ser undervisning ut som stärker grit?
  • Hur motiverar vi eleverna till att öva, öva, öva?

Sätt rätt betyg komvux
Bedömning

  • Hur ska vi tolka värdeord och kvalitet för att kunna sätta rätt betyg
  • Hur planerar vi undervisningen för att betygssättningen ska bli rätt?
  • Hur sätter vi korrekta kurs- och slutbetyg?

Sätt rätt betyg i sfi
Bedömning

  • Hur ska vi tolka värdeorden för att kunna sätta rätt kursbetyg?
  • Hur bedömer vi språklig färdighet för en korrekt betygsättning?
  • Hur sätter vi korrekta kursbetyg?

Timperley i praktiken
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Hur främjar vi lärares professionella lärande på ett sätt som omedelbart gynnar eleverna? 
  • Hur förändrar vi vår undervisning så att den leder till förbättrade elevresultat?
  • Hur skapar vi strukturer och rutiner som möjliggör lärares lärande?

Arbetslagsledarutbildning
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Att leda andra – kan man leda utan att vara chef? 
  • Vilka processer ska en arbetslagsledare leda?
  • Hur använder vi arbetslagets mötestid på bästa sätt?
  • Hur går vi från bristande ansvarstagande till en effektiv arbetsgrupp? 
  • Hur driver vi systematisk utveckling av vår verksamhet?

Leda i motstånd och bristande samspel
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
  • Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
  • Hur hanterar vi konflikter som uppstår?

Coachande ledarskap
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Vad innebär ett coachande ledarskap?
  • Hur använder vi coachande verktyg för att stärka gruppens problemlösning?
  • Hur genomför du coachande samtal?

Kontakta mig

Jag hjälper dig gärna med dina frågor om uppdragsfortbildning.

Fortbildningsrådgivare

Jonas Gille