Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper
Utvecklingsprocesser sätter vi igång tillsammans!
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet och nå nya mål tillsammans så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er.
Vi fortbildar på plats hos er eller digitalt. Kontakta fortbildningsrådgivare Jonas Gille på 070-859 44 84, jonas.gille@lararfortbildning.se för mer information.
Är du nyfiken på vad vi kan hjälpa er med när det gäller Skolutveckling så klicka här >>

- Ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling
- Utveckla språkstödjande aktiviteter i alla ämnen
- Förbättra elevaktiviteten genom medveten språkanvändning i syfte att öka likvärdigheten i det språkligt heterogena klassrummet
- Skapa stöttning som leder till utveckling, lärande och ökad måluppfyllelse för era elever
- Pröva, ompröva och utvärdera undervisningen

- Utforma en tillgänglig lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen
- Utveckla hjälpsamma strukturer och använda er av tydliggörande pedagogik
- Förbättra den fysiska lärmiljön med fokus på tillgänglighet
- Utveckla arbetssätt för kartläggning och anpassningar
- Höja kunskapen om olika förmågor och NPF i hela kollegiet

- Hur ger vi effektiv återkoppling som ger effekt?
- Hur skapar vi bedömningssituationer som försvårar fusk?
- Hur får vi undervisning och bedömning att samverka?

- Hur designar vi undervisning som ger resultat digitalt?
- Hur får vi till interaktionen?
- Hur skapar vi meningsfullhet och motivation?

- Hur skapar vi relevanta och meningsfulla samtalsövningar?
- Hur övar vi samtalsstrategier så att individen vågar inleda och delta i samtal?
- Så blir uttalsträningen en naturlig del av samtalsundervisningen

- Hur lär man ut ett språk via distans?
- Hur stärker vi elevinteraktionen?
- Hur bedömer man när eleverna är på andra sidan datorn?

- Hur kan modellering och dekonstruktion av texter stötta eleven i sin läsförståelse?
- Hur kan vi använda lässtrategier i undervisningen?
- Hur kan vi väcka läslust i ämnen som är utmanande?

- Tematiskt arbetssätt som vilar på vetenskaplig grund
- Så skapar du flexibla teman med relevans och engagemang i fokus
- Utforma undervisningen tillsammans med eleverna
- Kom igång direkt med gemensam idébank

- Hur påverkar NPF lärandet och den vuxne elevens förmågor?
- Hur gör vi undervisningen mer tillgänglig och anpassad till vuxna elever med NPF?
- Hur ger du alla samma möjlighet trots olika förutsättningar?

- Hur möter vi vuxnas erfarenheter och utmaningar i undervisningen?
- Hur designar du undervisning som utgår från vuxnas lärprocesser?
- Så arbetar vi med stöttning och strategier för lärande

- Hur undervisar vi elever med kort eller ingen skolbakgrund?
- Hur utgår vi från vuxnas kontexter och elevernas egna erfarenheter?
- Hur konstruerar vi språkutvecklande och kognitivt utmanande uppgifter?

- Vad innebär vuxenpedagogisk metodik inom sfi och sva?
- Hur följer vi upp elevernas erfarenheter och kunskaper kontinuerligt?
- Hur gör vi undervisningen mer individanpassad?

- Förstå hjärnans komplicerade struktur
- Omsätta kognitionsvetenskap till träffsäker undervisning
- Maximera elevernas lärande med en hjärnsmart lärmiljö

- Förstå uppdraget, växa i rollen och utvecklas som processledare
- Omvandla ledaskapsteorier till att fungera i praktiken
- Leda effektiva och strukturerade möten
- Få kollegorna med dig, hantera konflikter och möta motstånd
- Reflektera och utvecklas i ditt eget ledarskap

- Se sambandet mellan relationskompetens och lärande
- Skapa trygghet och bygga tillitsfulla relationer
- Hantera konflikter och analysera bakomliggande faktorer
- Hantera och utföra jag- och gruppstärkande samtal

- Driv kontinuerlig undervisningsutveckling
- Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande
- Implementera kollegiala metoder som kännetecknar lärares kollaborativa lärande
- Skapa utvecklingsfrämjande strukturer i och av undervisningen