Paketera!

Färdiga fortbildningspaket - välj bland våra erfarna utbildares favoriter.

1-2-åringar i förskolan
Lärande och undervisning

  • Hur bedriver vi undervisning för 1-2-åringar? 
  • Hur ser en pedagogisk lärmiljö ut om 1-2-åringarna får bestämma?
  • Hur flätar vi samman omsorg och undervisning? Dags för nya perspektiv!

Analysera mera!
Systematiskt kvalitetsarbete och pedagogisk dokumentation

  • När ska vi arbeta med systematiskt kvalitetsarbete?
  • Hur hittar vi vårt nuläge?
  • Hur bedömer vi verksamheten och drar rätt slutsatser?

Arbetslagsledarutbildning
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Att leda andra – kan man leda utan att vara chef?
  • Vilka processer ska en arbetslagsledare leda?
  • Hur använder vi arbetslagets möten på bästa sätt?

Arbetslagsledarutbildning steg 2
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Hur vidareutvecklar vi vårt ledarskap?
  • Hur förstärker vi samarbete och delaktighet ytterligare?
  • Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?

Barn i behov av särskilt stöd
Specialpedagogik

  • Vad händer när barn med NPF möter förskoleverksamheten?
  • Hur hanterar vi utmanande situationer med lågaffektivt bemötande?
  • Hur kan vi skapa en bra föräldradialog runt svårigheterna?

Digital kompetens i förskolan
Lärande och undervisning

  • Hur sparar du tid genom att bli mediekompetent?
  • Hur kan digital teknik stötta arbetet i verksamheten?
  • Hur hänger du med i det digitala utforskande som barnen leder?

Enkel och rolig programmering i förskolan
Lärande och undervisning

  • Hur programmerar vi Bockarna Bruse?
  • Hur blir begrepp som ”algoritm” vardag?
  • Hur får vi in läroplanens olika mål genom programmering?

Flerspråkighet i förskolan
Lärande och undervisning

  • Vad är ett interkulturellt förhållningssätt?
  • Hur kan dialog stärka barnets språkutveckling?
  • Hur kan miljön och pedagogiken bidra till ett rikare ordförråd?

Fånga lärprocesser
Pedagogisk dokumentation

  • Vad, hur och varför dokumenterar vi?
  • Hur blir dokumentationen pedagogisk?
  • Hur kan pedagogisk dokumentation hjälpa dig med uppföljning, utvärdering och utveckling?

Förskolans digitala lärmiljö
Pedagogisk miljö

  • Hur skapar vi stimulerande lärmiljöer?
  • Vad händer med barns lärande när vi släpper lös fantasin i rummet?
  • Hur får vi digital lärmiljö och undervisning att gå hand i hand?

Förskolans lärmiljöer
Pedagogisk miljö

  • Hur tar vi vara på och synliggör barnens erfarenheter, intressen och frågor i våra förskolemiljöer?
  • Hur utvecklar vi vår verksamhet genom att förändra lärmiljön?
  • Hur skapar vi lärmiljöer som inte begränsar barnen?

Förtydligat uppdrag – förändrad pedagogik?
Föreläsning

  • Utbildning och undervisning - Vi reder ut begreppen! 
  • Nya förväntningar eller bara nya ord?
  • Ambitionshöjning i vår praktik?

Hållbar utveckling
Lärande och undervisning

  • Vad innebär hållbar utveckling?
  • Hur gör vi de stora frågorna till våra?
  • Hur får vi ett hållbart tänk och arbete utifrån vardagen?

När barn lär mer
Lärande och undervisning

  • Hur skapar vi en lärande undervisningsmiljö i förskolan?
  • Hur påverka vi barnens möjligheter att lära genom våra undervisningsstilar?
  • Hur kan vi stödja barnen i att lära och tänka?


Projekt på barns villkor
Lärande och undervisning

  • Hur planerar vi undervisning i projektform utifrån barnens nyfikenhet? 
  • Hur utvecklar vi undervisningen på barns villkor?
  • Workshops för att hitta idéer och inspiration

Språkutvecklande arbetssätt i förskolan
Lärande och undervisning

  • Hur stärker vi den språkliga stimulansen?
  • Hur kan vi ge barnen språkliga och kognitiva utmaningar?
  • Hur gör vi när barn i språklig sårbarhet möter förskolans verksamhet?

Undervisning i förskolan
Lärande och undervisning

  • Vad innebär det att undervisa? 
  • Hur kan vi koppla ihop begreppen utbildning, undervisning och barns lärande?
  • Hur kan vi undervisa utifrån hur barn lär?

Utvecklingssamtal och föräldradialog i en ny tid
Pedagogisk dokumentation

  • Vad vill vi uppnå med våra utvecklingssamtal?
  • Hur möter vi föräldrar i deras förståelse?
  • På vilka sätt kan pedagogisk dokumentation skapa en positiv dialog med föräldrar?

Kontakta mig

Jag hjälper dig gärna med dina frågor om uppdragsfortbildning.

Fortbildningsrådgivare

Jonas Gille