Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper
Fortbildning på plats hos er eller online
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er. Ni får föreläsningar och praktiknära forskning, verktyg och metoder, skräddarsytt efter era behov. Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig.
Dessutom:
Föreläsningar
Skolutveckling
- Utveckla en gemensam kunskapsgrund om barns språkutveckling
- Organisera lärmiljön för att höja kvalitén utifrån språkliga dimensioner
- Stärk den språkliga medvetenheten i hela arbetslaget
- Implementera verktyg för att observera, reflektera och analysera er undervisning
- Driv ständigt förbättringsarbete med stöd av aktionsforskning
- Skapa riktning, samsyn och sätta mål i det systematiska kvalitetsarbetet.
- Utarbeta strukturer för dokumentation, reflektion och analys som gör kvalitetsarbetet meningsfullt och användbart.
- Fördjupa förståelsen för olika roller och ansvar i kvalitetsarbetet.
- Utveckla barnens delaktighet i det systematiska kvalitetsarbetet.
- Överföra kvalitetsarbetet till pedagogiska handlingar som gynnar barnens lärprocesser.
- Uppdraget och det utökade ansvaret i praktiken
- Leda kollegorna i det vardagliga arbetet
- Strukturera arbetet för att möjliggöra tillsammansarbetet
- Få perspektiv på läroplanens texter och bli grundad i uppdraget
- Förena lek, lärande och omsorg i undervisning, värdegrundsarbete och meningsfulla sammanhang
- Använda vardagen för att följa läroplanens intentioner
- Koppla arbetssätt och innehåll till vårt uppdrag
- Få förståelse för vad naturvetenskap och teknik kan innebära i förskolans utbildning
- Utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt
- Nyttja vardagen i förskolan för naturvetenskapliga lärprocesser
- Skapa förutsättningar för ett naturvetenskapligt lärande genom estetiska lärprocesser, leken och vardagen
- Förstå hur funktionsförmågor, behov och beteenden hänger ihop
- Inta ett specialpedagogiskt förhållningssätt som gynnar alla barn
- Använda tydliggörande pedagogik, visuellt stöd och andra hjälpmedel
- Kartlägga behov och göra rätt anpassningar för barnet
- En teoretisk grund att luta dig mot
- Språkutvecklande arbetssätt genom läroplanens alla målområden
- Så skapar vi lärmiljöer där barnen kan språkbada
- Språkliga hinder – när är det läge att känna oro?
- Arbeta metodiskt med vårt dokumentationsuppdrag
- Använda dokumentation tillsammans med barnen
- Reflektera och analysera som stöd för utvärdering
- Utveckla samverkan med vårdnadshavare utifrån dokumentation
- planera och genomföra undervisning för 1-2 åringar i riktning mot läroplanens mål
- ta tillvara omsorgssituationer för undervisning
- utgå från vetenskaplig grund kopplat till 1-2 åringars lärande och utveckling
- utveckla undervisningen för att ge möjlighet till progression i barnens lärande
- Arbeta med språkutveckling för flerspråkiga barn
- Utveckla ett interkulturellt förhållningssätt i vardagen
- Skapa en flerspråkig lärmiljö där kulturer möts
- Vad innebär digital kompetens?
- Varför ska vi arbeta med digital kompetens i förskolan?
- Förståelse för hur vi kopplar aktuell forskning till förskolans kontext.
- Arbeta medvetet med hållbar utveckling i undervisningen, leken, projekt och vardagen
- Få förståelse för social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet kan innebära i förskolans utbildning
- Utveckla metoder som leder till ett hållbart lärande
- Leda medskapande
- Leda arbetslag och processer
- Leda i ständig förändring
- Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
- Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
- Hur hanterar vi konflikter som uppstår?
- Hur förhåller vi oss till lek och undervisning – finns det en konflikt där?
- Hur ska leken ta plats i förskolans utbildning?
- Hur kan undervisning iscensättas i förskolans vardag?
-
Varför ska vi arbeta med litteracitet i förskolan?
-
Vad kan läs- och skrivutveckling i förskolan innebära?
-
Hur kan litteracitet i förskolans undervisning och lärmiljö se ut?
- Hur får vi till en bra förskolemiljö?
- Hur blir förskolan barnens plats?
- Hur möjliggör vi lärprocesser som annars går förlorade?
- Utveckla pedagogiska processer med förskollärare och arbetslag
- Genomföra kvalitativa arbetsplatsträffar och möten
- Skapa samsyn runt arbetssätt och barnsyn
- Leda medarbetare så att de känner sig sedda och bekräftade
- Vad innebär ett coachande ledarskap?
- Hur använder vi coachande verktyg för att stärka gruppens problemlösning
- Hur genomför du coachande samtal?
- Förstå undervisning i förskolans kontext och inta ett undervisande förhållningssätt
- Utgå från barnens intressen och vidga deras förutsättningar att lära
- Planera, genomföra och analysera projektarbeten med tydlig koppling till läroplanen
- Koppla samman ute och inne för en rikare undervisning
- Iscensätta en utemiljö som möjliggör och lockar till utforskande
- Rikta ditt pedagogiska fokus mot utemiljön
- Se bortom begränsningar kring vad som passar ute eller inne
- främja ett nära och förtroendefullt samarbete med vårdnadshavare
- utveckla ett interkulturellt förhållningssätt
- skapa goda utvecklingssamtal