Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper

Fortbildning på plats hos er eller online

När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er. Ni får föreläsningar och praktiknära forskning, verktyg och metoder, skräddarsytt efter era behov. Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig.

Rektor i förskolan

  • Bygg strukturer som leder till utveckling
  • Skapa en lärande organisation med delaktighet och engagemang
  • Håll det systematiska kvalitetsarbetet levande

Fånga lärprocesser
Systematiskt kvalitetsarbete

  • Kvalitetsarbetet som grund för barnens lärande
  • Relationell kompetens och förhållningssätt – att mäta det som inte syns
  • Strukturer för dokumentation, reflektion och analys
  • Överför kvalitetsarbetet i pedagogiska handlingar
  • Skapa en hållbar utvecklingskultur

Förskollärarens ledarskap
Ledarskap

  • Uppdraget och det utökade ansvaret i praktiken
  • Leda kollegorna i det vardagliga arbetet
  • Strukturera arbetet för att möjliggöra tillsammansarbetet

Arbetslagsutveckling

  • Forma välfungerande arbetslag med gott samarbetsklimat
  • Skapa delaktighet och engagemang där alla tar gemensamt ansvar
  • Håll fokus på rätt saker i rätt tid i riktning mot målen

Barn i behov av stöd
Specialpedagogik

  • Förstå hur funktionsförmågor, behov och beteenden hänger ihop
  • Inta ett specialpedagogiskt förhållningssätt som gynnar alla barn
  • Använda tydliggörande pedagogik, visuellt stöd och andra hjälpmedel
  • Kartlägga behov och göra rätt anpassningar för barnet

Barns rätt till språk
Lärande

  • En teoretisk grund att luta dig mot
  • Språkutvecklande arbetssätt genom läroplanens alla målområden
  • Så skapar vi lärmiljöer där barnen kan språkbada
  • Språkliga hinder – när är det läge att känna oro?

1-2-åringar i förskolan
Lärande

  • planera och genomföra undervisning för 1-2 åringar i riktning mot läroplanens mål
  • ta tillvara omsorgssituationer för undervisning
  • utgå från vetenskaplig grund kopplat till 1-2 åringars lärande och utveckling
  • utveckla undervisningen för att ge möjlighet till progression i barnens lärande

Hållbar utveckling – barnens viktigaste fråga?
Lärande

  • Arbeta medvetet med hållbar utveckling i undervisningen, leken, projekt och vardagen
  • Få förståelse för social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet kan innebära i förskolans utbildning
  • Utveckla metoder som leder till ett hållbart lärande


Arbetslagsledarutbildning
Leda i pedagogisk verksamhet utan att vara chef

  • Utveckla välfungerande arbetslag med gott samarbetsklimat
  • Skapa delaktighet och engagemang där alla tar gemensamt ansvar
  • Håll fokus på rätt saker i rätt tid i riktning mot målen

Leda i motstånd och bristande samspel
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
  • Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
  • Hur hanterar vi konflikter som uppstår?

Meningsfulla lärmiljöer för barn
Pedagogisk miljö

  • Hur får vi till en bra förskolemiljö?
  • Hur blir förskolan barnens plats?
  • Hur möjliggör vi lärprocesser som annars går förlorade?

Undervisning och projektarbete i förskolan
Undervisning

  • Förstå undervisning i förskolans kontext och inta ett undervisande förhållningssätt
  • Utgå från barnens intressen och vidga deras förutsättningar att lära
  • Planera, genomföra och analysera projektarbeten med tydlig koppling till läroplanen

Uterummets pedagogiska möjligheter
Lärande

  • Koppla samman ute och inne för en rikare undervisning
  • Iscensätta en utemiljö som möjliggör och lockar till utforskande
  • Rikta ditt pedagogiska fokus mot utemiljön
  • Se bortom begränsningar kring vad som passar ute eller inne

Professionellt förhållningssätt till vårdnadshavare

  • främja ett nära och förtroendefullt samarbete med vårdnadshavare
  • utveckla ett interkulturellt förhållningssätt
  • skapa goda utvecklingssamtal

Leda undervisningsutveckling
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Samtalsstrukturer för gemensamt undersökande och utveckling
  • Ständig förbättring med stöd av den kollaborativa lärcykeln
  • Skapa utvecklingsstrukturer som blir hållbara över tid

Kontakta mig

Jag hjälper dig gärna med dina frågor om uppdragsfortbildning.

Fortbildningsrådgivare

Evert Norberg Karkulahti