Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper
Fortbildning på plats hos er eller online
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er. Ni får föreläsningar och praktiknära forskning, verktyg och metoder, skräddarsytt efter era behov. Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig.
Dessutom:
Föreläsningar
Skolutveckling

- Bygg strukturer som leder till utveckling
- Skapa en lärande organisation med delaktighet och engagemang
- Håll det systematiska kvalitetsarbetet levande

- Kvalitetsarbetet som grund för barnens lärande
- Relationell kompetens och förhållningssätt – att mäta det som inte syns
- Strukturer för dokumentation, reflektion och analys
- Överför kvalitetsarbetet i pedagogiska handlingar
- Skapa en hållbar utvecklingskultur

- Uppdraget och det utökade ansvaret i praktiken
- Leda kollegorna i det vardagliga arbetet
- Strukturera arbetet för att möjliggöra tillsammansarbetet

- Forma välfungerande arbetslag med gott samarbetsklimat
- Skapa delaktighet och engagemang där alla tar gemensamt ansvar
- Håll fokus på rätt saker i rätt tid i riktning mot målen

- Förstå hur funktionsförmågor, behov och beteenden hänger ihop
- Inta ett specialpedagogiskt förhållningssätt som gynnar alla barn
- Använda tydliggörande pedagogik, visuellt stöd och andra hjälpmedel
- Kartlägga behov och göra rätt anpassningar för barnet

- En teoretisk grund att luta dig mot
- Språkutvecklande arbetssätt genom läroplanens alla målområden
- Så skapar vi lärmiljöer där barnen kan språkbada
- Språkliga hinder – när är det läge att känna oro?

- planera och genomföra undervisning för 1-2 åringar i riktning mot läroplanens mål
- ta tillvara omsorgssituationer för undervisning
- utgå från vetenskaplig grund kopplat till 1-2 åringars lärande och utveckling
- utveckla undervisningen för att ge möjlighet till progression i barnens lärande

- Arbeta medvetet med hållbar utveckling i undervisningen, leken, projekt och vardagen
- Få förståelse för social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet kan innebära i förskolans utbildning
- Utveckla metoder som leder till ett hållbart lärande

- Utveckla välfungerande arbetslag med gott samarbetsklimat
- Skapa delaktighet och engagemang där alla tar gemensamt ansvar
- Håll fokus på rätt saker i rätt tid i riktning mot målen

- Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
- Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
- Hur hanterar vi konflikter som uppstår?

- Hur får vi till en bra förskolemiljö?
- Hur blir förskolan barnens plats?
- Hur möjliggör vi lärprocesser som annars går förlorade?

- Förstå undervisning i förskolans kontext och inta ett undervisande förhållningssätt
- Utgå från barnens intressen och vidga deras förutsättningar att lära
- Planera, genomföra och analysera projektarbeten med tydlig koppling till läroplanen

- Koppla samman ute och inne för en rikare undervisning
- Iscensätta en utemiljö som möjliggör och lockar till utforskande
- Rikta ditt pedagogiska fokus mot utemiljön
- Se bortom begränsningar kring vad som passar ute eller inne

- främja ett nära och förtroendefullt samarbete med vårdnadshavare
- utveckla ett interkulturellt förhållningssätt
- skapa goda utvecklingssamtal

- Samtalsstrukturer för gemensamt undersökande och utveckling
- Ständig förbättring med stöd av den kollaborativa lärcykeln
- Skapa utvecklingsstrukturer som blir hållbara över tid