Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper

Utvecklingsprocesser sätter vi igång tillsammans!
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er.

Ni får föreläsningar av högsta kvalitet som ger er ett gemensamt språk för utveckling och skapar förståelse och nyfikenhet att lära mer. Ni får problematisera aktuell forskning. Ni får laborera, undersöka, ställa frågor och reflektera. Ni får verktyg och praktiska tips som ni kan använda direkt efter fortbildningen. 

Vi fortbildar på plats hos er eller digitalt. Kontakta din fortbildningsrådgivare (se längst ner på sidan) för mer information eller fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig. 

Dessutom:
Föreläsningar >>
Skolutveckling >>

Viktigt på riktigt
Lärande

  • Förstå komplexiteten kring utvecklingsarbete och vilka faktorer som påverkar processen
  • Starta upp, driva och utvärdera utvecklingsarbete tillsammans med dina kollegor
  • Utveckla metoder för att utveckling verkligen ska ske
  • Upptäcka möjligheter och fallgropar i förskolans utvecklingsarbete
  • Skapa och bibehålla en reflektionskultur samt organisera för utveckling

Naturvetenskap och teknik i förskolan
Lärande

  • Få förståelse för vad naturvetenskap och teknik kan innebära i förskolans utbildning
  • Utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt
  • Nyttja vardagen i förskolan för naturvetenskapliga lärprocesser
  • Skapa förutsättningar för ett naturvetenskapligt lärande genom estetiska lärprocesser, leken och vardagen

Samsyn för en likvärdig förskola
Lärande

  • Förstå hur individer och grupp kan bidra till förskolans kvalité
  • Utveckla era sammanhang och skapa en tydlighet i uppdraget
  • Skapa en röd tråd i miljö och material över förskolan

Förskolans uppdrag i nutid
Lärande

  • Få perspektiv på läroplanens texter och bli grundad i uppdraget
  • Förena lek, lärande och omsorg i undervisning, värdegrundsarbete och meningsfulla sammanhang
  • Använda vardagen för att följa läroplanens intentioner
  • Koppla arbetssätt och innehåll till vårt uppdrag

Analog och digital programmering
Digitala verktyg

  • Hur blir programmering ett verktyg för läroplanens mål? 
  • Hur kan vi jobba med analog och digital programmering?
  • Hur programmerar vi med barnen i praktiken?

Barns rätt till språk
Lärande

  • En teoretisk grund att luta dig mot
  • Språkutvecklande arbetssätt genom läroplanens alla målområden
  • Så skapar vi lärmiljöer där barnen kan språkbada
  • Språkliga hinder – när är det läge att känna oro?

Coachande ledarskap
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Vad innebär ett coachande ledarskap?
  • Hur använder vi coachande verktyg för att stärka gruppens problemlösning  
  • Hur genomför du coachande samtal?

Digital kompetens i förskolan
Digitala verktyg

  • Hur ser förskolans digitala uppdrag ut – vad är det vi ska göra?
  • Hur digitaliserar vi förskolan på vetenskaplig grund?
  • Hur blir digitala verktyg de lärresurser de kan och bör vara?

Dokumentation som utvecklar förskolan
Pedagogisk dokumentation

  • Arbeta metodiskt med vårt dokumentationsuppdrag
  • Använda dokumentation tillsammans med barnen
  • Reflektera och analysera som stöd för utvärdering
  • Utveckla samverkan med vårdnadshavare utifrån dokumentation

1-2-åringar i förskolan
Lärande

  • planera och genomföra undervisning för 1-2 åringar i riktning mot läroplanens mål
  • ta tillvara omsorgssituationer för undervisning
  • utgå från vetenskaplig grund kopplat till 1-2 åringars lärande och utveckling
  • utveckla undervisningen för att ge möjlighet till progression i barnens lärande

Flerspråkighet och interkulturellt förhållningssätt
Lärande

  • Arbeta med språkutveckling för flerspråkiga barn
  • Utveckla ett interkulturellt förhållningssätt i vardagen
  • Skapa en flerspråkig lärmiljö där kulturer möts

Funktionsvariation i förskolan
Specialpedagogik

  • Hur förstår vi begreppen funktionsnedsättning, -variation och -förmågor i förskolan?
  • Hur skapar vi en tillgänglig förskola och hur kartlägger vi behov?
  • Hur förhåller jag mig själv som pedagog till barnet, föräldrar och kollegor?

Förskollärarens nya yrkesroll
Uppdraget

  • Hur ser den professionella yrkesrollen ut och vad är dess uppdrag?
  • Hur ser förskollärarens uppdrag ut i praktiken?
  • Hur leder du som förskollärare dina kollegor i arbetet?
  • Hur kan du strukturera ditt arbete på bästa sätt för att fullfölja till uppdraget?

Hållbar utveckling – barnens viktigaste fråga?
Lärande

  • Arbeta medvetet med hållbar utveckling i undervisningen, leken, projekt och vardagen
  • Få förståelse för social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet kan innebära i förskolans utbildning
  • Utveckla metoder som leder till ett hållbart lärande


Leda arbetslag och grupper
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Förstå uppdraget, växa i rollen och utvecklas som processledare
  • Omvandla ledaskapsteorier till att fungera i praktiken
  • Leda effektiva och strukturerade möten
  • Få kollegorna med dig, hantera konflikter och möta motstånd
  • Reflektera och utvecklas i ditt eget ledarskap

Leda i motstånd och bristande samspel
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
  • Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
  • Hur hanterar vi konflikter som uppstår?

Lek och undervisning
Lärande

  • Hur förhåller vi oss till lek och undervisning – finns det en konflikt där?
  • Hur ska leken ta plats i förskolans utbildning?
  • Hur kan undervisning iscensättas i förskolans vardag?

Meningsfulla lärmiljöer för barn
Pedagogisk miljö

  • Hur får vi till en bra förskolemiljö?
  • Hur blir förskolan barnens plats?
  • Hur möjliggör vi lärprocesser som annars går förlorade?

Rektor i förskolan – ny i rollen
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Utveckla pedagogiska processer med förskollärare och arbetslag
  • Genomföra kvalitativa arbetsplatsträffar och möten
  • Skapa samsyn runt arbetssätt och barnsyn
  • Leda medarbetare så att de känner sig sedda och bekräftade

Uterummets pedagogiska möjligheter
Lärande

  • Koppla samman ute och inne för en rikare undervisning
  • Iscensätta en utemiljö som möjliggör och lockar till utforskande
  • Rikta ditt pedagogiska fokus mot utemiljön
  • Se bortom begränsningar kring vad som passar ute eller inne

Växtkraft: Barnskötare
För kommuner och friskolekoncerner

En processfortbildning för barnskötare där målet är att utveckla deras specifika förutsättningar att ta ökat ansvar i sin roll i arbetslaget.

Växtkraft: Förskollärare
För kommuner och friskolekoncerner

En processfortbildning för förskollärare där målet är att utveckla deras förutsättningar att ta ökat ansvar i sin roll och i förskolans undervisning.

Kontakta mig

Jag hjälper dig gärna med dina frågor om uppdragsfortbildning.

Fortbildningsrådgivare

Jonas Gille