Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper

Fortbildning på plats hos er eller online

När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er. Ni får föreläsningar och praktiknära forskning, verktyg och metoder, skräddarsytt efter era behov. Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig.

Språkstöd i förskolan
Språkstödjande arbete

  • Utveckla en gemensam kunskapsgrund om barns språkutveckling
  • Organisera lärmiljön för att höja kvalitén utifrån språkliga dimensioner
  • Stärk den språkliga medvetenheten i hela arbetslaget
  • Implementera verktyg för att observera, reflektera och analysera er undervisning
  • Driv ständigt förbättringsarbete med stöd av aktionsforskning

Förskolans systematiska kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete

  • Skapa riktning, samsyn och sätta mål i det systematiska kvalitetsarbetet.
  • Utarbeta strukturer för dokumentation, reflektion och analys som gör kvalitetsarbetet meningsfullt och användbart.
  • Fördjupa förståelsen för olika roller och ansvar i kvalitetsarbetet.
  • Utveckla barnens delaktighet i det systematiska kvalitetsarbetet.
  • Överföra kvalitetsarbetet till pedagogiska handlingar som gynnar barnens lärprocesser.

Förskollärarens ledarskap
Ledarskap

  • Uppdraget och det utökade ansvaret i praktiken
  • Leda kollegorna i det vardagliga arbetet
  • Strukturera arbetet för att möjliggöra tillsammansarbetet

Förskolans uppdrag i nutid
Lärande

  • Få perspektiv på läroplanens texter och bli grundad i uppdraget
  • Förena lek, lärande och omsorg i undervisning, värdegrundsarbete och meningsfulla sammanhang
  • Använda vardagen för att följa läroplanens intentioner
  • Koppla arbetssätt och innehåll till vårt uppdrag

Naturvetenskap och teknik i förskolan
Lärande

  • Få förståelse för vad naturvetenskap och teknik kan innebära i förskolans utbildning
  • Utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt
  • Nyttja vardagen i förskolan för naturvetenskapliga lärprocesser
  • Skapa förutsättningar för ett naturvetenskapligt lärande genom estetiska lärprocesser, leken och vardagen

Barn i behov av stöd
Specialpedagogik

  • Förstå hur funktionsförmågor, behov och beteenden hänger ihop
  • Inta ett specialpedagogiskt förhållningssätt som gynnar alla barn
  • Använda tydliggörande pedagogik, visuellt stöd och andra hjälpmedel
  • Kartlägga behov och göra rätt anpassningar för barnet

Barns rätt till språk
Lärande

  • En teoretisk grund att luta dig mot
  • Språkutvecklande arbetssätt genom läroplanens alla målområden
  • Så skapar vi lärmiljöer där barnen kan språkbada
  • Språkliga hinder – när är det läge att känna oro?

Dokumentation som utvecklar förskolan
Pedagogisk dokumentation

  • Arbeta metodiskt med vårt dokumentationsuppdrag
  • Använda dokumentation tillsammans med barnen
  • Reflektera och analysera som stöd för utvärdering
  • Utveckla samverkan med vårdnadshavare utifrån dokumentation

1-2-åringar i förskolan
Lärande

  • planera och genomföra undervisning för 1-2 åringar i riktning mot läroplanens mål
  • ta tillvara omsorgssituationer för undervisning
  • utgå från vetenskaplig grund kopplat till 1-2 åringars lärande och utveckling
  • utveckla undervisningen för att ge möjlighet till progression i barnens lärande

Flerspråkighet och interkulturellt förhållningssätt
Lärande

  • Arbeta med språkutveckling för flerspråkiga barn
  • Utveckla ett interkulturellt förhållningssätt i vardagen
  • Skapa en flerspråkig lärmiljö där kulturer möts

Förskolans digitala uppdrag
Förskolans digitala uppdrag

  • Vad innebär digital kompetens?
  • Varför ska vi arbeta med digital kompetens i förskolan?
  • Förståelse för hur vi kopplar aktuell forskning till förskolans kontext.

Hållbar utveckling – barnens viktigaste fråga?
Lärande

  • Arbeta medvetet med hållbar utveckling i undervisningen, leken, projekt och vardagen
  • Få förståelse för social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet kan innebära i förskolans utbildning
  • Utveckla metoder som leder till ett hållbart lärande


Arbetslags- och mellanledare
Ledarskapsutveckling

  • Leda medskapande
  • Leda arbetslag och processer
  • Leda i ständig förändring

Leda i motstånd och bristande samspel
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
  • Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
  • Hur hanterar vi konflikter som uppstår?

Lek och undervisning
Lärande

  • Hur förhåller vi oss till lek och undervisning – finns det en konflikt där?
  • Hur ska leken ta plats i förskolans utbildning?
  • Hur kan undervisning iscensättas i förskolans vardag?

Litteracitet i förskolan
Lärande

  • Varför ska vi arbeta med litteracitet i förskolan?

  • Vad kan läs- och skrivutveckling i förskolan innebära?

  • Hur kan litteracitet i förskolans undervisning och lärmiljö se ut?

Meningsfulla lärmiljöer för barn
Pedagogisk miljö

  • Hur får vi till en bra förskolemiljö?
  • Hur blir förskolan barnens plats?
  • Hur möjliggör vi lärprocesser som annars går förlorade?

Rektor i förskolan – ny i rollen
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Utveckla pedagogiska processer med förskollärare och arbetslag
  • Genomföra kvalitativa arbetsplatsträffar och möten
  • Skapa samsyn runt arbetssätt och barnsyn
  • Leda medarbetare så att de känner sig sedda och bekräftade

Coachande ledarskap
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Vad innebär ett coachande ledarskap?
  • Hur använder vi coachande verktyg för att stärka gruppens problemlösning  
  • Hur genomför du coachande samtal?

Undervisning och projektarbete i förskolan
Undervisning

  • Förstå undervisning i förskolans kontext och inta ett undervisande förhållningssätt
  • Utgå från barnens intressen och vidga deras förutsättningar att lära
  • Planera, genomföra och analysera projektarbeten med tydlig koppling till läroplanen

Uterummets pedagogiska möjligheter
Lärande

  • Koppla samman ute och inne för en rikare undervisning
  • Iscensätta en utemiljö som möjliggör och lockar till utforskande
  • Rikta ditt pedagogiska fokus mot utemiljön
  • Se bortom begränsningar kring vad som passar ute eller inne

Vårdnadshavare i förskolan

  • främja ett nära och förtroendefullt samarbete med vårdnadshavare
  • utveckla ett interkulturellt förhållningssätt
  • skapa goda utvecklingssamtal

Kontakta mig

Jag hjälper dig gärna med dina frågor om uppdragsfortbildning.

Fortbildningsrådgivare

Evert Norberg Karkulahti